• vadskajaghetadå

Konstigt ang att buda och sen dra sig ur? bluff?

Det var visning i lördags på ett sommarhus som vi vill ha.
    I morse ringde mäklaren och sa att den andra som var intresserad har höjt med 25.000 kr. Då höjde vi till 640.000
    Utgångspriset var 595.000
    Är det inte konstigt att inte först prova att bjuda utgångspriset eller kanske bara 5000, man vet ju inte om de andra verkligen tänker buda?

Nyss ringde mäklaren till oss och sa att den personen har dragit sig ur (?)
    Budade altså 25.000 och drog sig ur efter att vi höjt "bara" 15.000, ja det kanske var så men det låter konstigt, gör det inte?

I morgon skulle en till person komma och kolla på huset och sen bestämma sig, HOPPAS dom inte vill ha det!
    Tänk om det är mäklaren som håller på att luras?
    Men nu är det 640.000 som gäller eller i utgångspris?

• Svar på tråden Konstigt ang att buda och sen dra sig ur? bluff?
  • Novus

Inget konstigt med det. De kanske inte tycker huset är värt mer helt enkelt?

• bambigirl

De gav allt dem hade och hoppades att ingen skulle bjuda mer. jag gör så ibland på vanliga auktioner, bjuder mkt på en gång. Det kan skrämma andra...

• vadskajaghetadå

okej, jag tyckte det lät konstigt bara!

så att inte mäklaren håller på med nån falsk budgivning som man hört är rätt vanligt.

man har ingen rätt att kräva att få veta ve, de andra budarna är heller tror jag.

jag tänker inte rota i detta men jag tyckte det lät skumt.

• Rabies

Priset som gäller är ert senaste bud, eftersom det var budet som fick den andra budgivaren att dra sig ur.
    Är ni oroliga över mäklarens ärlighet bör ni begära en granskning av affären, då han måste visa budgivningshistoriken.
    Antingen gör ni det efteråt, och är det då ett bluffbud kan ni stämma. Eller så gör ni det före, för om mäklaren är oärlig kan han mycket väl varit det med andra uppgifter om huset också.

Det är dock inte alltför ovanligt att folk lägger sitt maxbud på en gång, vilket kan förklara varför dom drog sig ur budgivningen direkt efter motbudet.

• Wagram

Sannispannisen: Ja, jag tycker ocksa det later skumt. Har tyvarr varit med om ohederliga maklare, sa nog finns det de som forsoker trissa upp priset (darmed naturligtvis inte sagt att alla eller ens majoriteten av alla maklare ar ohederliga). Hoppas i alla fall att ni far huset!

• Salt Groda

De kanske inte hade mer pengar än att det räckte med er lilla höjning för att de var tvungna att dra sig ur. Att de höjde med 25 från början var kanske en taktik för att skrämma bort andra "vi höjer direkt så verkar det som vi är rika och tänker bjuda över alla ändå"

Nu gäller då 640.000, eftersom det är det senaste budet..

• vadskajaghetadå

ok tack för era svar!

kitty vad trist, var ni som var köpare eller säljare?

rabies ja man skulle ju kunna göra det, granska, men det går altså? det är bra.
    jag litar på attd et är sant men det lät så skumt. bara ändå.

• lilla mej

jag tror inte det ar maklaren som gor nagot skumt i safall utan de som vill salja som budar sjalva for att fa upp priset och sen blir dom radda att alla drar sig ur om de budar for hogt.... har tankt pa det sjalv nar vi kopte hus for vi var med och budade men nar de som salde fick reda pa vem jag var barnbarn till (eftersom de ar goda vanner med min mormor) da slutade helplotsligt budgivningen och vi fick det.....lite konstigt men bra for oss

• vadskajaghetadå

lilla mig, jaså vad skumt?

jag tror inte att det är säljaren som håller på, han som stod som säljare har gått och dörr knall och fall

jag tror inte frun orkar hålla på, då kanske mäklaren ser sin chans? nä jag vet inte..

• Rabies

sannispannisen, du kan inte själv begära ut uppgifterna, men du kan anmäla mäklaren till mäklarsamfundet, så gör dom en utredning.

• HumDis

Jag tror iofs inte det förekommer budtrissning på objekt som inte kostar så mycket.

Budtrissning är betydligt vanligare i storstäder där lägenheter och hus går för stora summor och där det ofta är många budgivare inblandade.

Så jag tror inte ni behöver oroa er för det.

/ HumDis
  • lilla mej

ja det kan sakert handa och jag tror att det hander ganska ofta...
    fast hur bevisar man det?
    ska ni ta huset?

• vadskajaghetadå

rabies okej!!!

humdis jaså? okej bra att veta!

lilla mig ja vi tar huset om nu personen i morgon inte monsterhöjer. rabies skrev hur man gör.

• Mammis me Tindra

Vi begärde en lista på alla som budat och ringde faktist och kollade så att det stämde. Det har ni rätt att få. Fast bara om ni köpt det, inte innan.

Svar på tråden Konstigt ang att buda och sen dra sig ur? bluff?