• Okänd gäst

Fingerfärg?

Tänkte köpa fingerfärg och vit duk så skulle lillan få göra sin egna lilla tavla

Men hur gör man? Ger man färgen direkt på händerna el lägger man upp det på nåt papper så får man hoppas hon tar det o kladdar eller hur går man tillväga??

Nån som har nåt bra tips?

Tösen e snart 1 år.

• Svar på tråden Fingerfärg?
  • Snossan

Är det en tavla du vill åt kan du ju tejpa fast pappret på bordet och klicka upp färgen om det är tuber.

Annars är badkaret ypperligt för dessa tillfällen.
    Då kan man måla på mammas näsan och armar och kladda loss riktigt ordentligt. Så lätt städat att man kan göra det varje dag !!

• Annabel

Fingerfärg kan du lätt göra själv..
    här har du några sätt man kan göra på:

FINGERFÄRG PÅ POTATISMJÖL
    Rör ut 2,5 msk potatismjöl i 5 dl kallt vatten. Sjud upp under omrörning. Låt det svalna och färgsätt sedan med karamellfärg eller pulverfärg.

FINGERFÄRG PÅ VETEMJÖL

Vispa ut 3 msk mjöl och 1 tsk salt i 3 dl kallt vatten. Koka upp under omrörning, låt det koka några min. Låt det svalna och färgsätt sedan med karamellfärg eller pulverfärg.

(Vill man ha brun kan man ta kakao i båda..istället för färgen)

• Lovisa L

Annabel: Bra att du skrev recept! Men vcad är det för sorts pulverfärg?
    Är inte karamellfärg svår att få bort från huden?

• Annabel

kan kallas allt från pulverfärg, pigment och finns i flera olika varianter..jag har använt något som heter torrpastellpulver..finns i de flesta välsorterade färgbutiker..samt på panduro också tror jag bestämt.
    vad gäller på händer så har jag inte märkt av att det ena är svårare än det andra å få bort på händer, däremot är färgpulvret svårt att få bort från kläder - så ha förkläde el stor skjorta på barnen

(Pulverfärg kan även kallas färgpulver eller pigment...beroende på var man köper det )

• Okänd gäst

Snossan: Menar du att man ska klicka upp färgen på tavlan eller på ett papper bredvid?

• Okänd gäst

Annabel: TAck för recepten!

• Snossan

En tallrik går fin fint!! Vi hoppas få se konstverket sedan!!

• Lusan

Så har vi oxå tänkt...kommer att sätta henne i badkaret så får hon kladd hur mycket hon vill.

En fråga ska man bara ta en färg el flera??

• Cilota

Enklast är väl ändå filmjök + kakao?
    Kanske inte är så fräscht att hänga upp på väggen sen men som eftermiddagsnöje funkar det ju.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Annabel

så lite så

Lusan: ett tips är att ta en färg åt gången och låta det torka emellan om du vill att det ska vara fler färger på den och du vill spara tavlan..
    Annars e det väl bara å gegga på.. men då blir det mest brunt

• Jalapeno

jag har sett recept på fingerfärg med tvålflingor i, så det ska bli lättare att sanera ungarna efteråt.

www.hattstugan.nu/sang&lek/bubblor/Bubblor&Lera%20undersida.htm
    det där kommer upp om man googlar och iallafall såpbubblereceptet är bra

Svar på tråden Fingerfärg?