när lärde era barn sig att cyckla?
hej, jag skulle vilja veta när era barn lärde sig att cyckla utan stödhjul.. min son fyller fyra i aug. och hans farmor är helt förfärad över att han bara kan cykla med stödhjul....
hej, jag skulle vilja veta när era barn lärde sig att cyckla utan stödhjul.. min son fyller fyra i aug. och hans farmor är helt förfärad över att han bara kan cykla med stödhjul....
men det är väl inget att "förfäras" över!! det är väl inte speciellt sent!?
nja, jag tycker inte det heller men man blir ju lite orolig när hon gör så stor sak av det..han har fått en cyckel av henne men får inte ta hem den innan han kan visa att han kan cyckla..
Min son lärde sig cykla utan stödhjul sommaren när han skulle fylla 5 år, och de flesta av hans kompisar har lärt sig nu i vår (alltså året då de fyller 6 år).
Så jag tycker absolut inte att din son är sen!
Jag har inga egna barn,men min systerson lärde sej cykla utan stödhjul när han va 3, han skulle fylla 4 samma år.
Men alla barn är ju olika. Och 4 är inte alls sent tror jag.
Mina tvillingar lärde sig cykla vid 3-4 år. Tyvärr - eftersom de gärna kommer upp i farter de inte kan hantera motoriskt. Storebror var mer "normal" och cyklade vid 5-6. Så din pojk är absolut inte sen - farmor har nog inte riktigt koll...
Jag låter inte min tjej cykla på två hjulingar alls varesig med eller utan stödhjul Så min tjej kommer att vara vääääldigt sen jämfört med din kille.
Hon fyller 4 i augusti och ska få börja cykla på två hjuling nästa sommar.
Visa gärna farmor rekommedationerna för barn och cyklar.
www.ntf.se/Halland/default.asp
Det är väl bara bra att barnen inte kan cykla så tidigt som vid 4 år. Jag hade varit toknervös för allt som kan hända, jag hade inte vågat släppa ut dem på vår gata själva (trots att det är en superlugn villagata) och knappt heller med tillsyn. Jag och mina syskon har varit runt 6 år då vi har lärt oss. Mitt första barn föds i juli så hon har inte lärt sig cykla ännu :-P
Min stora tjej fyller 4 den 19 juni, hon cyklar utan stödhjul sedan i lördags (20/5) Hon har haft cykel sedan hon fyllde 2år.
Jag tycker egentligen att det är lite tidigt men dottern är jätteglad.
Min son lärde sig cyckla utan stödhjul när han var 3 år & 2 mån,
men ramlade sedan rejält och blev rädd, och då satte vi tillbaks stödhjulen igen.
Men i år cycklar han förfullt utan, som han inte gjort annat
Min dotter lärde sig cykla utan stödhjul nån månad innan hon fyllde 5, och hon var bland de allra första bland sina jämnåriga kompisar. Nu när hon är snart 7 finns det fortfarande flera kompisar som inte kan cykla. Vanligt är att den motoriska utvecklingen som behövs för att samtidigt kunna styra, trampa och se sig för, utvecklas i 6-årsåldern, men det är ju olika förstås.
Sen beror det ju på litegrann var man bor, bor man i ett lugnt område med bilfria ytor så kan man ju öva mer på egen hand.. + att man blir inspirerad av att se andra (större) barn som kan cykla.
tack för alla svar.. jag känner mig lite lugnare nu...
Min son är sex år och kan inte cykla utan stödhjul. Det kommer när han vill, ingen ide att tvinga honom.
min dotter lärde sig cykla förra sommaren och då var hon fyllda 5 år och min son lärde sig häromveckan och han är 4½ år, fyller 5 i november!
Alex lärde sig för ett par veckor sen .. Snacka om att han var mallig, cyklade förbi barnen på gården och skrek - Se och lär!
.. Han fyller fyra i juli.
Storebror lärde sig också innan han fyllt fyra.
runt 5 år har jag för mig att dom flesta är mogna för att cykla på en vanlig cykel så 4 år är ju tidigt. Stödhjul är ju inte heller så bra så jag tänkte köpa en springcykel åt min son nu, han har precis fyllt 3 år.
min son var fyra när stödhjulen åkte bort.