• cuteangel

vad krävs för utbildning?

jag undrar vad som krävs om man vill bli socionom?
    Hur lång efter gymnasial utbildning?

• Svar på tråden vad krävs för utbildning?
  • johannams

Tror att sociaonomutbildningen på högskole/universitetsnivå är 3år, men jag är inte riktigt säker...

• vårsol

Socionomutbildning på 3 eller 3,5 år, minns inte exakt. Det är, eller har iallafall varit, höga antagningspoäng. Utbildningen finns i Göteborg och Östersund men förmodligen även på andra platser i Sverige.

• Flox

Socionomprogrammet vid Göteborgs universitet är 140 poäng, dvs 3,5 år.

• HelenaMaria

Socionomutbildningen är 3,5 år. Den finns på ett antal olika platser i landet, bl.a. STHLM, GBG, Lund, Örebro, Östersund, Jönköping, Umeå etc. Upplägget inom utbildningen varierar lite mellan utbildningsorterna, men jag tror att alla läser 60 p socialt arbete som är huvudämnet. I Östersund finns dessutom en utbildning med internationell inriktning.

Antagningspoängen är ganska höga, men vet inte vad de ligger på i nuläget, 16-18 kanske på det nya betygssystemet. Jag kom in på högskoleprovet. Du ska ha särskild behörighet för att komma in, tror att det är Svenska B och Engelska B, men är inte säker.

• mamy

Japp, det stämmer att utbildningen är på 140 poäng, vilket motsvarar 3,5 år och den finns i bla Stockholm, Göteborg, Lund, Östersund och några fler platser tror jag. Själv kom jag in på mina 4,1 i betyg och tog min examen för ett och ett halv år sedan.

• Cathrine84

Jag läser till socialpedagog vilket är i stort sett samma sak....blir nog ändrat till en socionomexamen.
    Den särskilda behörigheten var då Svenska B och Samhällskunskap A tror jag...

• Icapika

Det enda jag vet är att det är svårt att komma in på socionomutbildningen.

• systernegativ

Socionomprogrammet i Umeå har både inriktning mot social omsorg och socialpedagogik, är 3,5 år lång och har särskild behörighet MaA och ShA.

För vårterminen 2004 hade de 25 platser, och följande antagning:
    bp 15,63 (11st)
    bl 3,82 (3st)
    bf 4 (1st)
    hp 1,00 (5st)
    ha 1,20 (5st)

För höstterminen 2004 hade Socionomprogrammet 84 platser, och följande antagning:

bg 16,12 (46st)
    bf 4,00 (3st)
    hp 1,10 (16st)
    ha 1,20 (16st)

medan Socionomprogrammet inriktning social omsorg hade 38 platser:

bg 14,59 (22st)
    bf 4,00 (1st)
    hp 0,80 (7st)
    ha 1,00 (8st)

Svar på tråden vad krävs för utbildning?