vad krävs för utbildning?
jag undrar vad som krävs om man vill bli socionom?
Hur lång efter gymnasial utbildning?
jag undrar vad som krävs om man vill bli socionom?
Hur lång efter gymnasial utbildning?
Tror att sociaonomutbildningen på högskole/universitetsnivå är 3år, men jag är inte riktigt säker...
Kolla på nå'ts universitets hemsida...
Socionomutbildning på 3 eller 3,5 år, minns inte exakt. Det är, eller har iallafall varit, höga antagningspoäng. Utbildningen finns i Göteborg och Östersund men förmodligen även på andra platser i Sverige.
Socionomprogrammet vid Göteborgs universitet är 140 poäng, dvs 3,5 år.
Socionomutbildningen är 3,5 år. Den finns på ett antal olika platser i landet, bl.a. STHLM, GBG, Lund, Örebro, Östersund, Jönköping, Umeå etc. Upplägget inom utbildningen varierar lite mellan utbildningsorterna, men jag tror att alla läser 60 p socialt arbete som är huvudämnet. I Östersund finns dessutom en utbildning med internationell inriktning.
Antagningspoängen är ganska höga, men vet inte vad de ligger på i nuläget, 16-18 kanske på det nya betygssystemet. Jag kom in på högskoleprovet. Du ska ha särskild behörighet för att komma in, tror att det är Svenska B och Engelska B, men är inte säker.
Japp, det stämmer att utbildningen är på 140 poäng, vilket motsvarar 3,5 år och den finns i bla Stockholm, Göteborg, Lund, Östersund och några fler platser tror jag. Själv kom jag in på mina 4,1 i betyg och tog min examen för ett och ett halv år sedan.
Jag läser till socialpedagog vilket är i stort sett samma sak....blir nog ändrat till en socionomexamen.
Den särskilda behörigheten var då Svenska B och Samhällskunskap A tror jag...
Det enda jag vet är att det är svårt att komma in på socionomutbildningen.
Socionomprogrammet i Umeå har både inriktning mot social omsorg och socialpedagogik, är 3,5 år lång och har särskild behörighet MaA och ShA.
För vårterminen 2004 hade de 25 platser, och följande antagning:
bp 15,63 (11st)
bl 3,82 (3st)
bf 4 (1st)
hp 1,00 (5st)
ha 1,20 (5st)
För höstterminen 2004 hade Socionomprogrammet 84 platser, och följande antagning:
bg 16,12 (46st)
bf 4,00 (3st)
hp 1,10 (16st)
ha 1,20 (16st)
medan Socionomprogrammet inriktning social omsorg hade 38 platser:
bg 14,59 (22st)
bf 4,00 (1st)
hp 0,80 (7st)
ha 1,00 (8st)
Linköpings universitet inte att förglömma. Nystartad socionomutb!