• Råsa

Åh vad jag saknar amningen!

Har sen förra veckan trappat ner på amningen pga olika anledningar, bla att min dotter fick svamp i munnen och förde över det på mig och så har det gjort ruskigt ont så det har inte funkat.
    Hon är 10 månader och det var väl på gång att avslutas ändå men nu när det är fakta så är det JÄTTEJOBBIGT. Vet inte om det är hormoner och sånt som stökar men jag vill bara gråta och vrida tillbaka tiden. Samtidigt som det är kul att hon blir större och kan mer så är det jobbigt från att ha hängt ihop så länge.
    Är det nån mer som känner/har känt så här? Behöver lite peppning! Vill ju inte överföra min separationsångest på henne.

• Svar på tråden Åh vad jag saknar amningen!
  • April Mamma

Jag var också lite deppig när jag (sonen..) slutade att amma..han valde själv bort det på dagtid men ville snutta och åter snutta på natten så när han var 10 mån så bestämde jag att nu slutar vi och sover i stället...

Jag bestämde att på torsdag natt är den sista natten...och på torsdag kväll när jag skulle kolla om han ville ha en slurk (inte då..)så började jag att gråta för att det kändes så "tomt" att bara sluta att amma som hade varit en stor del av ens liv i ca 10 mån.

SÅ du är inte ensam TS.

• B Elanna

Om det är jobbigt att sluta, kan du inte försöka ta upp amningen igen då när du lyckats bli av med svampen?

• Terra

Usch, stackars dig!!!
    Jag förstår precis hur du känner! Jag reagerade på precis samma sätt när jag var tvungen att sluta amma. Sonen totalvägrade ta bröstet vid sex månaders ålder och jag som hade tänkt amma läääänge!
    Jag tror att den riktigt stora sorgen man känner hänger mycket ihop med hormonförändringar, men det är klart att man saknar närheten också!
    Vi låg mycket tillsammans i sängen och gosade som kompensation.

Lycka till och hoppas att du snart mår bättre!!!

• Råsa

B Elanna:
    Jo fast hade väl ändå tänkt att sluta runt 1-årsåldern och nu har hon fattat att vi inte ska amma längre så det vore nog att förvirra lite. Tror tyvärr inte att det blir lättare för mig ju längre jag väntar, nån gång är det dags att sluta. Men jag trodde inte att det var en sån omställning. Men jag hoppas att hormonerna ställer in sig snart igen.

• B Elanna

Okej! Hoppas du känner dig bättre snart.

Jag håller själv på att avsluta amningen, men jag känner inte någon sorg än så länge. Sonen är 9 månader och jag ammar nu bara en gång om dagen (inför natten). Jag har väl tänkt att även det amningstillfället ska försvinna om nån månad eller så.

• Råsa

Det var så jag också tänkte när jag drog ner på amningen, att ha kvar kvällsmålet och ev. på morronen men nu satte svampen stopp för det hela och det känns lite snopet tror jag.

Hoppas att det funkar bättre för dig. När jag tänkte mig hur det skulle funka att sluta amma så trodde jag att både barn och mamma skulle känna sig nöjda men det funkade inte riktigt så.

Tack för era fina svar!

Svar på tråden Åh vad jag saknar amningen!