• BabyBus

Vad kostar en hund i månaden, ungefär?

Jag och en kompis har nu äntligen bestämt oss för att köpa varsin schäfervalp. Vi har pratat om det till och från i ca 10 år, men tidpunkten har inte känts rätt. Det har varit långa resor, utlandsstuder och för att inte tala om allergiska pojkvänner... Men nu är vi klara med resorna, utlandsstuderna och de allergiska pojkvännerna och _äntligen_ är det dags. Vi kommer bo i närheten av varandra, förmodligen i samma hus, och på så sätt kunna hjälpa varandra mycket.

Jag har kollat runt på olika sidor och läst de böcker jag kommit över. Kollat försäkringar, hundprylar, veterinärer osv osv...

Det enda (nåja, kanske inte det enda men... )jag undrar över, och som jag inte hittat nån information om, är hur mycket kostar en så stor hund som en schäfer i månaden? På ett ungefär. Jag förstår ju att den är dyrare än en liten hund, men hur mycket?

Tackar för hjälpen på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-23 21:42:02:
    Jag skulle också vilja veta hur man gör med hunden i bilen... Måste man ha dom i bur eller hur är det?

• Svar på tråden Vad kostar en hund i månaden, ungefär?
  • Pusselbiten86

Maten 150:- ( torrfoder) + hemlagad mat ( rester från vår mat)

Och sen försäkringen på 150:-

Summa: 300

• mizzfreestyler

Hejsan!

Jag har en schäfer som är 4,5, jag köpte honom när han var valp!
    Det kostar ju lite grann och ha en hund, men inte överdrivet mycket tycker jag. En fullvuxen hund som jag har äter en säck ca 15kg hundmat i månaden det är inte så mycket egentligen+ att han får ju lite smått och gott från det vi har ätit i familjen med.
    Och det beror helt på vad du väljer för foder till din hund.
    När min hund var valp så valde jag ett lite dyrare foder från djuraffär,speciellt valpfoder. Den uppfödare du bestämmer dig för brukar ha ett bra foder till den lilla och då är det bara att köpa samma. Men som nu när min hund är vuxen så har jag märkt att han bäst tycker om ett foder som jag köper från Willys som är lite billigare. Fast åt andra sidan är jättebra för honom.

sen behöver man ju kanske ibland inhandla nytt koppel ibland och halsband medans valpen växer. Leksaker...vetetrinärbesök..försäkring, försäkringen kan du dela upp på 12 månader det brukar inte bli mer än runt 100-kanske 150 kr i månaden beroende på försäkring

Jättesvårt och säga vad min hund kostar i månaden. :)
    I början när man har valpen så kan det oftast va lite dyrare för man ska ju vaccinera valpen och kanske gå någon kurs med den.
    Men jag skafade hund när jag studerade och hade inte bra inkomst alls, men det gick bra iallafall. Hoppas jag hjälp dig på något sätt!!!

• Emab

Vår ridgeback kostar ungefär 150:- för vaccination,försäkring och avmaskning.

Mat+tuggben 500:-...

Så ungefär 650 i månaden:-O

• Trocadero

Utgifter i månaden som jag har på min leonberger:

Torrfoder: 350:-
    Ben och godis: 200:-
    Försäkring: 140:-

Just nu en oförutsedd veterinärräkning på 2000:- (utan försäkring hade det minst blivit det dubbla)

• BabyBus

Tack så jättemycket för alla svar

Mizzfreestyler: Jag hade nog tänkt göra som du, köpa "märkeshundmat" så länge den är valp och sen sen gå över till nått billigare. Typ från Willy:s, jobbar ju där så

Emab och CloudBerry: Okej, tack så jättemycket!

En annan fråga som jag kom på nu...
    Hur gör man med så stora hundar när man åker bil. Måste man ha en bur, eller hur fungerar det?

• Flissi

Har en berner.
    Han äter en säck foder/månad a 550kr. Jag har jobbat med foderlära & tror absolut man ska satsa på ett "riktigt" foder! De behöver inte heller lika mkt av det "dyra" som de billagare på tex ica så slutsumman blir ungefär densamma ändå. (lite dyrare med med "riktigt" men inte så mkt i längden)
    Sen beror det ju på hur aktiv hunden ska vara/är vilken sort som passar den bäst! Prata med dem djuräffären & uppfödaren!
    Vår försäkring kostar 250/mån men han är oxå 9år!
    Sen tillkommer ju vetvård ibland, avmaskning, medlemsavgifter osv..
    Lägger väl i snitt 1300/mån på min hund!
    När vi tränade & ställde ut han la man ju mer pengar!

• Jenny S

Jag har aldrig vågat räkna på vad vår dogge har kostat i månaden.
    Men enbart i olika vet. kostnader så har han landat en bra bit över 60 000 på 11 år. Sjuk ofta....trist men sant. Dessutom en känslig mage som gör att han bara kan äta specialfoder från Hill´s där en säck kostar runt 600 spänn och en sådan varar i ca 1-1½ månad. Sen ska han vaccineras och en massa annat...

Huuu...mkt pengar blir det!

Så..mitt tips är..räkna alltid med mer pengar än vad den ursprungliga kalkylen säger!

• BabyBus

Okej... ja, det kanske är som du säger Flissi, eller det ÄR säkert som du säger, att kvalitetsfoder är bäst. Ska prata med uppfödaren och se vad hon säger. Jag ville mest ha ungefärliga priser

Jenny S: Usch vad jobbigt att han är sjuk så mycket Men tack för tipset

Svar på tråden Vad kostar en hund i månaden, ungefär?