• Tha Princes

bristningar

Hej börjar se att ja har små lila fläckar på min magen.. min mamma säger att det är början till bristningar...
    blir de bara värre o värre eller kan de stanna ? någon som vet...
    o blir det hemska ärr efter dem.. ? ja vet att dem bleknar bort efter ett tag men visst finns dem alltid kvar?

någon som har något tips på hur man ska göra för att inte få så många??
    tacksam för svar..

• Svar på tråden bristningar
  • vera82

Jag har en olja som heter Wileda havandeskaps olja.
    Det säjs att den ska hjälpa men man vet ju inte.
    Bristningar kan vara ärftligt men det skadar inte att prova.
    Finns på hälsokostaffärer.

• Millan1972

Tyvärr så finns det inte så mycket du kan göra det har med hormoner att göra.
    "bleknar bort" Dom bleknar inte bort, dom försvinner aldrig, men dom bleknar men dom syns alltid.
    Under min första grav fick jag massor, ibörjan var dom lila men 8 år senare är dom fortfarande tydliga med i hudfärg. Nu i grav 2 hoppas jag att jag inte får fler en innan.

• gbgkaka

Tyvärr finns det inte så mycket att göra åt dessa bristningar, jag smörjer in mig med weledas havandeskapsolja. Trodde jag skulle slippa dom när jag inte fick några, men nu helt plötsligt i v 36 fick jag några! Inte kul, men inget att göra åt.

• minnapinna

bristningar har endast med hormoner att göra, man kan inte påverka dem ett smack.

• Missnööjd

Rekommenderar body shop's cacaosmör. Det finns som creme och som stick. Smörj in dig 2-3 ggr om dagen, så förhindrar det förhoppningsvis lite

• minnapinna

Missnööjd,
    läs ovan.

• FallenAngel

att smörja magen kan man gott göra men vad jag hört så har det inte någon som helst effekt, får du bristningar så får du det oavsett hur mycket du smörjer in dig. Min mage se ut som en tiger :P är hur randig som helst....har tyvärr inte tagit kort framifrån nu så man ser inte hur mycket det är...

De kommer alltid finnas kvar, bleknar gör de däremot,så man ser de inte så väl sen... men man får se det som nått fint istället... det är ju märken efter din bebis =) och man vänjer sig väl...

• Flisis

Har också upptäckt två bristningslikande ådror på magen idag, en på varje sida. Detta bekymrar mig väldigt mycket, har nämligen fått andra "kapilär bristningar" på benen som ser ut som stora blå märken, plus ett åderbrock.. hur känns detta på en skala?inget vidare, vill berkligen inte se ut som en tant vid redan 26 års ålder....

• minnapinna

Missnööjd, ledsen att göra dig besviken (?) då.

• MiniCatti

Jag trodde att jag skulle slippa bristningarna, men så PANG! var dom där när jag bara hade en vecka kvar. Jag tror inte att det hjälper att smörja in sig med massa krämer, däremot kan det kännas bra mot klådan.

• Lyckis80

Känner som Flisis.. redan ett par bristningar vid v 19 och fula ådror börjar framträda på benen..

Nej man vill inte se ut som en tant i 26 års ålder:(

• Flisis

Lyckis80:
    Man kan ju undra hur detta ska sluta är precis som du inte så långt gången, går in i vecka 22 imorgon....detta får mig att få ångest!

• minnapinna

Missnööjd,
    precis!
    En av länkarna du visade står det nämligen:
    Finns någon behandling eller förebyggande behandling?
    "Undersökningar där gravida kvinnor använt olja och massage har inte kunnat visa någon effekt."

Jag liknar det med salvor och "stift" (body shop). Det är ju som att tro på anti rynk kräm.

• marlene23

jag har smörjt in mig med strawberry butter från bodyshop och weleda havandeskapsolja.. min mamma har 7 barn och inte en enda bristning. Men min mage, rumpa, insidan av låren, på låren och t.o.m lyssna och häpna... runt analen är det fullt av bristningar.. så jag tror varken på att det har med insmörjning, "växtvärk", eller genetik att göra.. utan jag tror att det BARA har med hormonerna att göra.. För jag menar inte f*n har jag tänjt ut huden runt analen så mycket att den "inte hängt med"..

• marlene23

oj, glömde att jag har bristningar på brösten som börjar dyka upp nu också.. och på kullen av venusberget är det två enorma som faktiskt t.o.m gör ony när troskanten skaver där!

• Jesssicaaa

Ofta så bleknar dom väl rätt mkt..men vill du smörja så gör det! Min mamma och syster har massor med bristningar och jag har inte fått en enda än så länge..så jag fortsätter att smörja även om jag skulle få

Svar på tråden bristningar