• elliis

Personligt brev... HJÄLP MIG

Ska söka några jobb som personlig assistent.
    Förösker skriva ett bra personligt brev. Men kommer ingenstans. har inte ens skrivit en mening...

Snälla vill ha lite tips..
    Har kollat runt på olika tips på internet, men jag vet ändå inte hur jag ska skriva....

Det känns så tråkigt att skriva

Hej!
    Jag heter XXX och är XX gammal.
    Jag bor i XXX med XXX
    Jag tycker om att XXX och XXX.
    Mina intresssen är XXX och XXX
    Jag har tidigare jobbat som XXX
    bla bla bla..

Vill skriva något annorlunda.. Något intressant...

Men vet bara inte hur

• Svar på tråden Personligt brev... HJÄLP MIG
  • melodie

Min vän har gått en kurs i detta ämne och hon har gett mig tips!!! Man ska dela upp texten man skriver i tre stycken:
    1. Skriv ca 4 rader, dina bästa sidor, varför du skulle passa för jobbet.

2. ca 10 rader, Skriv vad du arbetar med, vad du gör nu och vad du vill göra i framtiden, utförligare varför du vill ha jobbet.

3. 4-5 rader, Fritidsintressen, bästa egenskaper tex nogrann, glad och serviceminded.

Hoppas detta hjälper dig lite iaf.. Lycka till!!

• Jessica K

Jag gjorde som melodie tipsade (utan att veta att det fanns råd om det) och det fungerade!
    Bifoga en bild är alltid bra.
    Såhär började jag mitt brev (så du vill ha något som får igång tanka) (usch jag låter som västa skrytsamma personen men men... det är väl så man ska göra i CVs)

"Hejsan!
    Jag heter XXX XXX är en öppen, ansvarfull och utåt tjej som gillar att arbeta med människor. Har aldrig tidigare jobbat med äldre men däremot mycket med barn och ungdomar. Jag tycker att det är väldigt spännande och utmanande att prova på nya saker. Jag uppfattas som en trevlig person och har lätt för att ta människor."

Var för övrigt för ett arbete inom äldreomsorgen.
    Men sen i resten av texten så kan du ju väva in dina bra egenskaper och sådär.

Lycka till!

• Lussan5

Det viktiga är att brevet inte ser "plottrigt" ut, eller innehåller stavfel!

Jag har precis läst igenom över 100 ansökningar, och anställt 9 personer.
    De som skriver ett kortfattat, rättstavat och sakligt är de som går hem. Tänk på att den som läser igenom alla ansökningar måste "fastna" direkt för just dig, och dina egenskaper så precis som melodie skrev är det bra att inleda med varför du passar för jobbet.
    Undvik alla floskler som "jag är van att vara spindeln i nätet" osv... De går fetbort! Likaså alla svengelska ord *huuu*
    All lycka!
  • nattinattio

å så foto på dig ger en bra bild av dig kanske ?

Svar på tråden Personligt brev... HJÄLP MIG