• Skruttet

Någon med erfarenhet av bebis med gasig mage?

Vår lilla tjej som är tolv dagar verkar vara väldigt gasig i magen, hon kvider till och man hör hur det bubblar och kör i magen och någon gång om sänder kommer det någon prutt oxå. Hon bajsar ca varannan dag och då är det löst och kommer i massor på en gång. Vad tror ni, kan det vara något i min kost som gör att hon är gasig eller ska man prova Minifom...? Hur mycket gaser är normalt egentligen?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av bebis med gasig mage?
  • KissTheDawn

Minifom är jättebra när dom har gaser, så prova det.
    det skadar ju inte..

• Etna

Mira pruttade massor. (Vi hade iofs minifom och jag tror att det var därför det blev ett väldans pruttande men mindre ont. )Hursomhelst, så är det fullt normalt, det tar ett tag för bebisen att vänja sig med maten.

• maria1979

min dotter fes väldigt ofta när hon var nyfödd.. men hade inget ont.. vi gav ingen miniform o nu verkar hon släppa sig mindre...

• LillaM

Har både Minifom och magknipsmassage, som BVC lärde ut.

• Tisan

Vi använder Minifom och gör magknipsmassage + att jag dricker Fänkålste (ska också vara bra för bebisens mage) Vi har fått en gladare bebis med mindre knip i magen, men med desto mer "pruttar" !!

• AMEN

Om du ammar kan du undvika mjölk och mjölkprodukter så mycket det bara går så kanske du märker att det blir bättre, om inte det hjälper kna man även undika saker gjorda på vete bl.a. Min plutta skrev mycket på kvällarna men slutade ha det så jobbigt eftyer jag sänkte mitt intag av mejerie produkter. Nu krystar hon vid vissa tider på dygnet och har gaser men det sätter jag i samband med att hon håller på att få en tarmflora (bakterier) som producerar gaser. Nu kvider honlite i sömnen och krystar men inte så att hon verkar lida så mycket. Får lite magknip men mycket mindre nu än innan.
    Kram och lycka till!
    A

• Skruttet

Tack för era svar! Har provat att skära ner på mejeriprodukterna och jag tycker nog att det verkar ha hjälpt. Allt är så nytt så man vet inte riktigt vad som är 'normalt' och inte...tur vi har varandra härinne

• Tingeli

jag började massera men det hjälpte inte sen med minifom och då blidde d bra!

• VIXIE

Det finns ett te som du kan dricka, om du ammar vill säga, det innehåller bl a kummin och fänkålsfrö det funkar faktiskt jättebra.Sen är bebimassage jättebra,du kan få en broschyr på bvc det hjälper tarmarna att börja fungera ordentligt,sen brukar bebisarna gilla närkontakten med mamma och pappa,gärna med kammomill olja (blanda några droppar med tex mandelolja och värm i handen) det brukar göra susen.Lycka till1
    Vixie

• Firren

Min äldste son hade jättemycket gaser stackarn. Självklart kan det man äter påverka men det handlade inte bara om det.
    Vi använde minifom och gjorde lite "pruttgymanstik" som vi kallde det när han var lite kinkig. Han låg på rygg och så böjde man försiktigt upp benen mot magen gång på gång. Och OJ vad det kom gaser! Han tyckte det var jätteskönt och låg bara alldeles stilla då vi gjorde det här. Jag tycker det hjälpte honom massor! Ett litet tips... Vet inte om det var från ngn tidning eller Libero jag såg det.

Hoppas allt går bra i allafall!

• Nela

Min bebis var likadan i början, provade Minifom och det blev mycket bättre!

• pron

Som flera redan skrivit ovan så hjälper det jättemkt för vår lilla Julia att ge minifomdroppar + att jag dricker fänkålste som är bra för bebisens mage också. Jag har även slutat att dricka mjölk, äter bara en tallrik fil om dagen och så har jag slutat med kaffe (det gjorde jag iof redan under grav.) och dricker ingen cola. Undviker även starka kryddor i maten då det också kan påverka barnet. Detta har hjälpt för oss iaf, och även att min man ibland gör som "Firren" skrev, försiktigt trycker upp knäna mot magen så kommer det jättemkt pruttar...
    Julia skriker mindre men pruttar desto mer av detta... och det är skönare att höra pruttarna än skriket iaf!

• nenababe

jonathan blev mkt lugnare av minifom, det typ krossar gaserna (luften)så de blir mindre... (en enkel förklaring) ungefär så..

• Bejb

Jag undviker lök, kål och mejeriprodukter. Annars är minifom bra. Kanske sväljer hon mycket luft sa någon till mig, och jag fick rådet att försöka rapa henne så mycket jag kunde- med andra ord hålla henne upprätt ganska mycket.

• SophiaM

Vad är Miniform???
    Vår lilla är väldigt gasig så jag tänkte testa med det...

• pron

SophiaM - minifom är droppar som man köper på flaska, receptfritt på apoteket. De gör att bubblorna i magen som blir gaser bryts ned så att bebisen lättare kan prutta/rapa ut all luft som samlats och därför får mindre magknip. Minifom tas inte upp i kroppen utan "glider igenom tarmarna och ut", och kan därför ges många ggr/dag utan att det är farligt för barnet.

• Malvan

Om man ammar och inte kan äta så mycket mejeriprodukter så kan det vara bra att ta extra kalcium, finns på apoteket. Jag slutade med mjölkprodukter när min lilla tös var en dryg månad, för hon skrek jättemycket innan hon skulle sova (ligga ner inte kul för en liten en med luft och gas i magen..). Redan nästa dag så blev hon bra! Och jag med för den delen... jag trodde jag fått nån slags inkontinens efter förlossningen, men tydligen så fick jag gasbildningar av mjölken.
    Massera är också bra! Men gör det åt rätt håll, så att det som finns i tarmen åker ut och inte tillbaka... När bäbisen ligger framför en så ska man stryka från vänster till höger och ner. Är det nån som har fler massagetips och erfarenheter?

Svar på tråden Någon med erfarenhet av bebis med gasig mage?