• Nisa

Ost - vad får man äta?

Är i vecka 7 och tycker att det är lite jobbigt det här med att man helt plötsligt inte kan äta allt längre. Jag vet att man ska undvika opastöriserade ostar, franska ostar mm - men får man äta typ philadelphia och creme bonjour?

Någon som vet?

• Svar på tråden Ost - vad får man äta?
  • Tutilure

Är inte helt hundra på det men jag tror att man får äta de två.
    Fråga BM!

• Mickis74

Inte farligt att äta Philadelphia eller creme bonjour.....

• Nisa

Ok, tack så mycket!
    Då får man satsa på dessa då.

• Ecko

Jag tror att alla "bredbara" ostar är okej...

• kalinan

ja, för bredbara ostar är färskost, inte lagrad. Bara att äta med andra ord.

• Elfva

Du ska inte äta ostar av mögelost typ t ex grönmögelost, gorgonzola etc. Inte heller så kallade kittostar.

Alltså undvik chevre, camembert, mögelostar (utom mögelost som bredbar mjukost på tub vilket är ok) ost på opastöriserad mjölk t ex vissa mozzarella och fetaostar, halloumiost...

Du kan äta hur mycket du vill av vanlig mjukost, färskost (om den är på pastöriserad mjölk, vilket är det absolut vanligaste) såsom philadelphia, creme bonjour och vanliga hårda ostar t ex greve samt parmesanost.

Alla ostar är dock säkra om de upphettats till bubblande heta t ex gratinerats.

Det är den info jag fått från min bm. :)

• Titti och mini

o all ost man skär med hyvel, dvs hårdost är OK

• Linda1976

Och jag undrar fortfarande hur det är med halloumiost... Ingen som fått ny info. Den är pastöriserad, men alla säger olika... Hmmm

• Titti och mini

Om det står att den är pastöriserad på förpackningen så är den Ok. Annars bör man nog vara försiktig, eftersom det finns både pastöriserad och ej

• Lot

Halloumi-ost har jag läst att den ligger i riskzonen...

/Lotta

• Lot

Hittade detta på livsmedelsverket vad gäller Halloumi:

Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig.

I "Mat för två" står det att färskost, tex Cantadou och Philadelphi är ok.

/Lotta

• jlsj

Min Bm har sagt att all opastöriserad ost är ok att äta så länge den upphettas till kokpunkten. Så om du har tänkt att grilla halloumi så borde det vara ok bara du låter den ligga på ocj bli ordentligt varm och mumsig.

• Titti och mini

Grilla kan vara lite vanskligt eftersom det kan bli ojämnt, m har du köpt pastöriserad så spelar det ingen roll

• smurfan73

Får man äta FETA ost ?

• smurfan73

Det var pastöriserad mjölk i den ska jag kanske tillägga

• Titti och mini

Fetaost kan vara lite vanskligt då det kan vara så att de tillsätter lite opastöriserad ost i efterhand. Jag har inte riktigt fattat om man kan se det på förpackningen eller inte. Kolla på Slv.se, men står inte så mkt mer där

Svar på tråden Ost - vad får man äta?