• Anonym (Resesugen)

Klarar man en resa som gravid? (c:a v 25)

Hej!
    Jag är anonym eftersom min graviditet inte är offentlig än.

Vi har planerat att resa i höst, en vecka på charter till typ Grekland eller Italien. Har precis fått reda på att jag är gravid. Kommer vara i vecka 25-27 under de veckor vi fungerat på.
    Är det farligt att flyga när man är gravid? Orkar man? Jag har läst att man FÅR flyga fram till vecka 36 om man har läkarintyg, men från vilken vecka MÅSTE man ha intyg.
    Någon som har några tips till mig?

• Svar på tråden Klarar man en resa som gravid? (c:a v 25)
  • hagmanlinda77

kolla med flygbolagen, dem flesta har olika, men jag tror du inte behöver läkarintyg före vecka 35, lycka till

• IrmelinFraNorge

De siste fire ukene pleier man ikke å kunne reise. Men i uke 25.... Reis, kos deg, og nyt livet. God ferie.

• mimmiliten

Ja då klart du kan åka en v på charter, det är väl super skönt innan bf...Jag var på resa för några v sedan. Flyger man efter v 28 måste man ha ett friskintyg bara... Men tänk på att du kanske inte är som förut bara man är grasiös som en flodhäst.

• mimmiliten

Det är inte farligt att flyga men man skall ha stödstrumpor för man kan få blodproppar i benen lättare eftersom man har mer blod i kroppen, så man skall resa sig då och då och vicka på fötterna och så.

• A b C d E

Jag reste till både Grekland och England under de veckor som du nämner. Hade inga stödstrumpor eller något sådant, men så hade jag aldrig några krämpor, levde som vanligt under min graviditet. Gick jättebra. Bebisen sparkade dock lite extra vid lyft och landning.

• Pysse

Ursäkta att jag är negativ..men jag skulle aldrig åka utomlands efter vecka 20 om jag inte var absolut tvungen. Tänk om man föder för tidigt.

Hur funkar neonatalvården på en liten grekisk ö i vecka 25?

Här i Sverige är det ju massor av sjukhus som inte har neotalvård för barn födda innan vecka 30 och jag menar inte att Grekland skulle ha sämre vård - men var finns den?

Min son kom för tidigt utan någon egentlig anledning och jag är väldigt glad att det hände när jag var hemma.

• Anonym (vanlig)

Det är väl ändå ovanligt att föda i v 25 tänk om man skulle oroa sig för allt här i världen. Vad lite man hade fått gjort.

• Pysse

Anonym(vanlig) - men allt man vill ha gjort behöver man ju inte göra under just de 20 veckorna i slutet av graviditeten.

• Karpet

Att föda i vecka 25 är så ovanligt att jag skulle, och kommer för den delen, resa då.

• Anonym (Resesugen)

Tack för era svar!
    Ska fundera ett tag till och se vad vi vågar göra!

• Pysse

Anonym (Resesugen) (Trådstartaren) - Ursäkta om jag skrämde upp dig. Det var inte meningen att göra det. Jag är kanske lite överkänslig för att jag har fått barn för tidigt.
    Prata med BM och hör vad hon tycker.

• Anonym

Hej,

jag läste för ett par månader sedan ett reportage i Aftonbladet om resor under graviditet. Flygbolagen tillåter som regel resor relativt sent in i graviditeten, problemet är den privata försäkringen. De flesta försäkringar ersätter inte utlägg för komplikationer i samband med graviditet, då man rest efter vecka 25-28 någongång. Detta kan innebära skyhöga kostnader för läkarvård, sjuktransport etc. Jag är osäker på detaljerna, men de går säkert att finna på nätet.

Jag vill bara rekommendera dig att kolla upp detta med ditt försäkringsbolag först. Lycka till!

• Anonym (Resesugen)

Nej, det är ingen fara. Jag har själv haft de där tankarna. Vad gör man om något händer?
    Vi har planerat att resa med några vänner sedan länge och nu när det börjar dra ihop sig med att boka, ja då visar det sig att jag är gravid (det var inte planerat, men vi är glada ändå!).
    Så tankarna snurrar runt i huvudet.
    Ska på inskrivning den 22/6, ska prata då. Får försöka att skjuta upp bokningen ett tag... Jag har inte riktigt hämtat mig än och är inte beredd att gå ut med det här än.
    Försäkringar och sådant ska jag helt klart kolla upp.
    Tack så mycket för era svar, tips och råd!

• Anonym

Hej, jag ska flyga till Spanien när jag är i v 28-29. Jag har kollat upp en del runt detta och som jag förstått det så är det helt ok med flygbolagen. Vanliga försäkringar täcker INTE så jag har tänkt teckna en extra försäkring med Nordreseskydd (www.nordreseskydd.se)som täcker alla kostnader som kan uppstå i samband med ev förslossning/hemtransport osv upp till vecka 34.

Jag kan inte råda hur du ska göra utan det måste du känna själv. Jag har två barn sedan tidigare och båda de graviditeterna har varit komplikationsfria och förlossningen har satt i gång en vecka före beräknad tid. Jag tror det är det som varit avgörande nu när jag tog beslutet att resa.

Lycka till!

• Karpet

TS

Om det är en resa inom europa så spelar inte reseförsäkringen någon större roll ändå. Alla EU-medborgare har rätt till samma sjukvård och till samma priser som landets invånare. Så det kommer inte att bli dyrt om det skulle hända något. Du betalar bara vad landets egna invånare betalar.

Vanliga försäkringen räcker dessutom till vecka 28 så du har inget att oroa dig för.

• Anonym (Resesugen)

Tack igen Karpet och Anonym. Det där med försäkringar kan verkligen vara en soppa!

• Ameos

Jag var till Italien i v 25/26 någonting. För mig funkade det alldeles utmärkt! Precis som A b C d E hade jag inte heller några stödstrumpor eller något sådant utan jag levde precis som vanligt (förutom maten då). Många mår ju väldigt bra vid den tiden i graviditeten och jag oroade mig aldrig för att föda för tidigt eller dylikt. Har man inga komplikationer så tycker jag absolut att man ska passa på och resa innan bebben tittar ut!

• Pysse

Karpet - är du helt säker på att reglerna gäller vid graviditet.
    När jag skulle ha min son år 2000, jobbade jag vissa dagar i Danmark. Enligt reglerna då, så om jag födde barn i Danmark efter vecka 31, så skulle jag få betala det själv.

Mitt jobb försökte teckna försäkring för mig, men det gick inte för ingen ville försäkra ett brinnande hus-som de uttryckte det.

Så om inte reglerna har ändrats, så kan man riskera att få betala förlossnignen själv om man befinner sig i ett annat land än Sverige efter vecka 31.

• JennyWahlin

Hej! Jag flög en massa när jag var gravid och det gick alldeles utmärkt! Hade med mig ett intyg från barmorskan, men det var aldrig någon som frågade efter det (inte ens när jag var i vecka 32).... Jag tycker absolut du ska ut och resa och njuta av en semester innan du får en liten bebis att njuta av... Ha det så bra och lycka till!

• Karpet

Pysse

Har man bara kortet från försäkringskassan så ska det inte vara några problem. Jag kommer att föda i Belgien, även fast jag fortfarande är skriven i Sverige. Jag kommer att få betala som alla andra belgare, vilket iofs är mer än vad det kostar i Sverige men det är inga hiskliga summor.

Nu kommer jag iofs att skriva ut mig ur Sverige ändå innan födseln men det kommer inte att påverka kostnaden av födelsen.

Jag vet ine hur vanligt det är att man föder redan i vecka 25 dock, det finns väl egentligen ingen risk för det.

Svar på tråden Klarar man en resa som gravid? (c:a v 25)