Gudmor ,vad innebär det?
Att vara gudmor vad innebär det egentligen??Min syster vill att jag är det till hennes dotter...Känns ju bra,men vad ska jag göra?
Att vara gudmor vad innebär det egentligen??Min syster vill att jag är det till hennes dotter...Känns ju bra,men vad ska jag göra?
Det beror nog på vilken religiös bakgrund man har.
VI som personer är ju inte religiösa alls egentligen....Jag bor ju här i sverige ,men de bor i tyskland! I det landet är de ganska religiösa av sig,även om nu inte syrran är det...
Så här säger svenska kyrkan iallafall:
En fadders uppgift är att be för sitt fadderbarn och hjälpa det att lära känna Jesus och tro på honom. Det innebär att faddrarna ska hålla kontakt med sitt gudbarn hela livet, komma ihåg viktiga dagar som dopdag, julafton och födelsedag, engagera sig i barnet och stötta föräldrarna i att till exempel be aftonbön med barnet. Ofta bär någon av faddrarna barnet till dopet. Efteråt får de ett fadderbrev som påminner om deras hedersamma uppdrag.
Förr skulle faddrarna fostra barnet om föräldrarna dog. Numera finns det ingen sådan regel. Idag är fadderskapet ett personligt och moraliskt åtagande.
Vilka väljer man då till faddrar? Många föräldrar ber sina syskon eller andra släktingar, andra väljer goda vänner. Om man väljer goda vänner utvidgar man släkten och därmed nätverket runt barnet. Den som är fadder är det för livet.
OKI,då vet jag!
OKI,då vet jag!
Är dina släktningar inte så religiösa, så kan du nog sätta den biten i parentes.
En bekant som bodde i Tysland påstod att det där med att faddrarna ska ta hand om barnet om föräldrarna dog gällde i Tyskland, som ett juridiskt åtagande... Vet inte alls om det stämmer, men det kanske är värt att kolla upp?
Annars tycker jag att gudföräldrarnas viktigaste uppgift är att vara extra vuxna i barnens liv, att bry sig om och finnas till hands för barnet under dess uppväxt.
Hon har en son med, men han har andra som faddrar...Men vi har disskuterat det där med att ta hand om barnen om nåt skulle hända..Och hon vill att vi gör det ,och vi har sagt att vi absolut vill det.Det är ju lite svårt att vägleda och finnas till hands med det avståndet....MEN det finns ju telefon mm.Så vi har bra kontakt ändå.Det är ju rätt så dyrt att åka mellan så det blir ju inte så ofta man träffas,men det löser sig nog!
Vet nån om detta fenomen är vanligare i utlandet och södra sverige osv? För här i norra sverige vet jag då inte många som har eller ÄR faddrar (gudmor)?
Det innebär att du ska finnas där som en vuxen person i barnets närvaro att tala med, att SE barnet - inte bara ge en massa presenter. Eftersom jag utgår från att du är kristen - svårt ord för många, men troende eller sökare, vad du vill så är det vikigt att du sätter dig in i barnets frågor kring livet och döden, etik och moral. Inte så att du ska svara på en massa frågor men hänga med i barnets utvecklig och dess tankar och funderingar. Att finnas som en stadig vuxenkontakt och visa att du finns.
ebben:
idag finns det sååå många olika tolkningar på vad som krävs av gudföräldrar/faddrar så jag tycker du helt enkelt ska fråga henne! För hon vet bäst vad hon kräver av dig!