• AmBeZa

Recept på sherry-sås sökes!!

Alla recept jag hittar när jag söker på internet är "fel"!! Eller ja, fel är de väl inte men det är inte så jag gjort förr!!

Saken är den att det var mitt ex morbror som gjorde en sån himla god sherry-sås och vi fick receptet på den men bara i huvudet på mitt ex!! Och jag tror inte det hade varit så uppskattat av hans nya tjej om jag ringer och frågar efter receptet!! Och jag kommer bara ihåg såpass att jag inser att det inte är likadant som i recepten jag hittat på internet... Försökte göra den ur mitt minne men det blev inge bra!!

Så alla ni som har recept på sherry-sås, kan inte ni skriva ner det så kanske något överensstämmer med receptet jag har halv om halvt i huvudet!!

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Recept på sherry-sås sökes!!
  • lata kocken Johanna

det finns olika varianter

1 med smält socker och smör + sherry + fond

2 med fond + redning + sherry

3 med fond + grädde + sherry

och självklart lite kryddor

• Pokergirl

Så här kanske?!

1 dl torr sherry
    2 dl vatten
    1 msk kycklingfond
    ½ msk soja
    2 msk maizenaredning , för bruna såser

• AmBeZa

Nej jag har inte för mig man hade nån fond...

Vad jag kan minnas så skulle man steka lök och dill tillsammans med sherryn tills ungefär hälften kokat bort och sen tror jag man skulle sila bort löken och dillen.....

Nån som känner igen nåt av det jag skriver nu????

• lata kocken Johanna

tippar på att det är den första varianten då för där använder man koncentrerad fond (på flaska eller en glace) för att smaksätta

utan lök:
    smält smör (1-2 msk)
    tillsätt ½-1dl socker

låt det bli lite brunt

häll på en flaska vin 70-75cl (rött, sherry, portvin, balsamvinäger eller liknande)
    koka samman tills drygt halva volymen är kvar
    smaka av med mörk oxfond, kalvfond eller annan fond
    blanka ev av med en liten klick smör

med lök:

smält smör (1-2 msk)
    tillsätt 1-2 finhackade bananschalottenlökar

låt löken bli transparent

häll på en flaska vin 70-75cl (rött, sherry, portvin, balsamvinäger eller liknande)

koka samman tills drygt halva volymen är kvar

smaka av med mörk oxfond, kalvfond eller annan fond
    blanka ev av med en liten klick smör

• lata kocken Johanna

smaksätter gör man förresten som man vill - det kan vara dill, persilja, basilika, dragon, senap etc

och sila gör man oxå om man vill - gillar man bitar i såsen så kan de lika gärna vara kvar... ffa om man finhackar löken till att börja med då hinner den nästan koka sönder helt

• AmBeZa

Tack lata kocken!! Jag ska testa och göra den och se om den smakar likadant!!

Svar på tråden Recept på sherry-sås sökes!!