• årgång 77

Vi som gick upp 20-30 kg under graviditeten.

Hej!

Vill starta en tråd för oss som gick upp rejält med kilon under graviditeten.

Jag gick upp 26 kg under min graviditet, vägde som mest 86 kg. Idag 10 veckor efter förlossning väger jag 70. Här står jag o stampar.

Jag skulle vilja att vi tillsammans stöttar varandra o ger tips o råd hur vi ska bli av med dessa kilon o komma i form igen. För jag har HELT tappat motivationen. Sommaren är snart här o jag har ångest inför badsäsongen. Känner mig som en strandad valross.

KRAM PÅ ER!

• Svar på tråden Vi som gick upp 20-30 kg under graviditeten.
  • tigerstjärna

Gick också upp en hel del. Dagen då jag sattes igång hade jag gått upp 29 kilo!! 29 kilo lät ju helt orimligt tyckte jag men men... så var tyvärr fallet.

Idag väger jag 69 kg har alltså tappat 20 kg men som du säger nu står jag här och stampar. Har provat med diet och håller fortfarande på men nu känns det bara tungt och jobbigt.

Sommaren och stranden är ju snart här men fortsätter det såhär så blir det nog en privat strand för mig känns det som

• Smultronet12

Här passar jag in... Med första barnet gick jag upp 30 kg, vägde 101kg, kändes rätt så jobbigt att gå över 100kg gränsen. Jag gick ner allt och lite till, slutvikten blev 64kg, tack vare viktväktarna och många promenader.

Nu är jag gravid igen, BF om 15 dagar... och har gått upp massor igen... Har dock inte gått över 100kg än, men sen så vägde jag ju mindre denna gång också...

Sitter och laddar inför hösten då jag tänker ta i tu med vikten igen, är så peppad.. Läser allt om motion, kost osv... Så i sommar blir jag tyvärr en valross... Blir bikini nästa sommar istället...

• miranja

Jag gick upp 24 kg och gick inte ner ett enda efter förlossningen eftersom jag inte kunde amma. Jag sket i kilona ett bra tag med nu är jag på jakt efter dem. Har hittills gått ner 12kg, men jag har fått slita hårt för vart enda ett av dem!
    Just nu är jag nyopererad för gallsten, så jag är inte så hungrig för tillfället,men aptiten kommer säkert tillbaka...

• årgång 77

Skötte mig fint de första 4 veckorna. För jag hade minsann tänkt på denna tid genom hela graviditeten. "Så fort mitt barn kommer ut, ska jag minsann hitta tillbaka till mina 60 kg igen." MEN, när jag ställde mig på vågen hos mina föräldrar o såg min kropp i helfigur i deras stora spegel brast det. Började tröstäta. Ju mer jag tänker på att jag måste motionera o äta rätt, ju mer sötsugen blir jag. Helt sjukt.

Vad tror ni att er viktökning berodde/beror på? Jag är medveten om att jag proppade i mig allt som var gott....

• Mar ia

Jag gick upp 28 kilo och har tappat 16 kilo sen förlossningen så jag har en bra bit kvar. Jag kanske inte vill gå ner just alla 28 kilo för jag var rätt mager innan. Nu väger jag runt 75 kg och jag skulle iallafall vilja väga 65 kg. Så 10 kilo till då...suck!

• årgång 77

"miranja" jag fick inte heller igång amningen, vilket gör det hela lite svårare. 12 kg är ju jättebra kämpat ;)

• Smultronet12

Viktökningen med första barnet beroende på att vi nästan aldrig åt lagad mat, skräp, skräp och åter skräp, å efter vi ätit skräpmat till middag så var det ju så gott med lite godis eller chips.... Så himla dumt!

Viktökningen med detta barn beror enbart på marängsviss, kan inte för allt i världen få ut det ur huvudet, är såååå sugen och måste bara äta... men jag är inte så orolig, har jag klarat över 30kg en gång så gör jag det en gång till... hoppas jag...

• Ulle 74

Hej hopp,
    här är ännu en som gick upp på tok för mycket. Min önskevikt är 65 och den försvann under första året som gift....
    innan jag blev gravid vägde jag runt 70 kg.
    när jag vägdes n innan förlossninngen visade vågen ohyggliga 104 kg.
    efter förlossningen vägde jag 97kg....
    Idag ungefär 8 mån senare kan jag läsa 75 kg på vågen.
    Nu är det bara 10 kvar för att jag ska vara nöjd.

Jag rasde några kilon de första veckorna men sen blev jag sjuk och då slutade vikten att dala.

Trots allt så har jag jobbat bort över 20 kg, detta har gått mha viktväktarna. Nu håller jag på att trappa ner amningen och det är svårre att å kilona att lossna. Jag har därför skaffat en stegräknare för att motivera mig till mer motion.

• årgång 77

Jag ska börja föra dagbok på vad jag trycker i mig varje dag... Det gäller att komma till insikt på vad man äter.... Alla dessa fikaturer man gör varje dag för att få dagen att kännas meningsfull. Det är tufft att "bara drälla" hemma om dagarna, när man är van vid att ha ett arbete med högt tempo.

"smultronet12" : Kände du dig motiverad av viktväktarna? Har aldrig provat på den metoden. Rädd för att misslyckas.

• susanna82

Åh vad härligt, det finns fler än jag!!!!

Jag gick upp 32kg när jag väntade första barnet (TUNGT), är liten och smal i vanliga fall väger 52kg. Jag gick iaf ner allt igen på ca 2 månader efter hon var född YIPPI!

Är nu gravid i v33 och har redan gått upp 25kg :( Är livrädd att det inte ska gå lika lätt att tappa vikten den här gången.... Men jag och sambon ska börja tok promenera så fort han kommit ut!

Hur har ni tappat er vikt efter???

Svar på tråden Vi som gick upp 20-30 kg under graviditeten.