• delifi2

hjälp mig med ett bröd som bara behöver jäsa 1 gång

nu är det bråttom, det var menigen att jag skulle baka pizzabullar men så hade jag inte alla ingrd så nu tänkte jag baka bröd, men jag har ont om tid.

vet att det ska finnas nåt bröd som bara behöver jäsa en gång.

vet ni nåt bra brödrecept där det går snabbat, det måste vara klart innan kl 14 idag.

• Svar på tråden hjälp mig med ett bröd som bara behöver jäsa 1 gång
  • Ruby

Kom precis på att det jäser två gånger men går snabbt att göra så jag skriver ändå.

Rågbröd

1 pkt jäst
    2 tsk salt
    6 dl vatten
    6 dl grovt rågmjöl
    6 dl vetemjöl

Rör ihop allt i en bunke, det blir kladdigt, jäs 40 min. Tag upp kladdig deg, fös ihop, knåda inte, gör 4 runda kakor. Jäs 20 min baka 20 min i 200 grader. Ibland skårar ett kryss jag innan jag jäser så blir det lite brytbröd över det. Blanda i solrosfrön eller linfrö eller dyl om du vill. Eller varför inte lite oregano?

• lena ekman

Ingen jäsning alls....

1 liter filmjölk blandas med 3 dl sirap
    rör ned 4 teskedar bikarbonat och 2 teskedar bakpulver samt 17 dl rågsikt.
    Blanda till jämn smet.
    Bre ut i en smord långpanna
    ställ in i kall ugn, sätt på 150 grader och grädda 50 - 60 minuter. Skär i sex eller fyra bitar beroende på hur stora du vill ha. Skiva och ät och njut

• Elfan

lena ekman> Tack för tipset - har just testat: blev högsta betyg från hela familjen!

• Mistoffelees

brukar använda Quick jäst, då bakar man ut brödet eller bullarna på en gång och jäser i 15 minuter, sedan in i ugnen. Har bakat både bröd och kanelbullar med denna jäst och resultatet blev perfekt.

www.vardagochfest.se/index-md.asp&link=senaste&utgivningsdag=2005-03-19

• lata kocken Johanna

i princip så kan man skippa första jäsningen på alla bröd

• Elfan

lata kocken Johanna> Nu blir jag nyfiken - behöver man inte jäsa två gånger? Det har jag alltid trott eftersom det står i de flesta recept... ?

• lata kocken Johanna

nej det är inte nödvändigt

ffa om man kalljäser i kylen över natten så kan man skippa första jäsningen

(då bakar man på halva mängden jäst, kall vätska och efter att man bakat ut brödet så ställer man det i kylen för att jäsa)

• Elfan

Ok - var dag lär man sig något nytt

• SandvikenMamma

Toppenbra recept, ska jag spara

Svar på tråden hjälp mig med ett bröd som bara behöver jäsa 1 gång