Hur vet man att ett barn har fått förstoppning?
Ja precis som rubriken säger, hur vet man att ett barn har fått förstoppning?
Ja precis som rubriken säger, hur vet man att ett barn har fått förstoppning?
oftast kan man se baktill om det ser ut som att det packat fast... har han inte bajsat på länge lr?
Det går flera dagar mellan bajsandet, barnet äter sämre, det kan bli små bruna bajspår i byxorna eller blöjan, det får ont i magen och är griniga. Min dotter har nyss varit det hon är snart 6mån, läkaren sa att jag skulle ge lite laktulos 5ml varje kväll och nu har det kommit igång.
Nee, han har inte bajsat på över två dagar. Men han verkar hur pigg och glad som helst.
Så jag tänkte om det ska synas på beteendet typ om dom har ont eller så och blir mer gnälliga osv.
Hur ofta barn bajsar varierar från barn till barn och är beroende av vad barnet har ätit. Att barnet inte bajsar så ofta blir ett problem först när barnet mår dåligt av att inte tömma tarmen.
För min tjej gick det 5 dagar inann hon gjorde någe
fast det är ju fullt normalt om man inte bajsar på ett par dar!
Han brukar annars bajsa minst en gång om dagen, men det har väl hänt ibland att det kunnat gå en hel dag utan.
Men att det gått över 2 dagar förut kan jag inte komma ihåg.
Jag har gett honom en burk plommonpure idag så jag får väl se om det sätter igång.
Hårda avföringsklumpar gör att det kan göra ont när barnet bajsar. Om det blir en spricka i slemhinnan vid ändtarmsöppningen gör det ännu mer ont, och ibland kommer det blod på avföringen. Barnet blir skrämt för att bajsa nästa gång reflexen kommer och en ond cirkel uppstår, barnet får "pottskräck".
Andra symtom vid förstoppning är magknip, dålig aptit och utspänd mage. Man kan ofta känna de hårda avföringsklumparna i magens vänstra nedre del. Om barnet har en stor avföringsklump i ändtarmen kan den irritera slemhinnan. Då rinner slem blandat med avföring förbi klumpen och lös avföring kommer i byxan.
Det är väl jag som bara är nojig, han verkar ju må hur bra som helst.
men mår han bara bra så behöver du väl inte oroa dej? barn kan vara utan att bajsa över 1 vecka och det ses som normalt
Mamma2001: Det har du rätt i, jag är bara lite nojig tror jag . Jag blir lite orolig ibland om saker inte är som dom "brukar vara".
Men han mår ju bra, och han säger väl säkert till när det inte är bra.
Tack allihopa för alla svar.
Min dotter har inte bajsat på 5 dagar...äter förvisso bara bröstmjölk och ser ut att må bra, men vad ska jag göra??
Linda och Alva : Det är helt normalt att dom inte bajsat på 5 dagar när dom hel ammas, ibland kan det gå upp mot en 2-3 veckor innan dom bajsar.