• Sigrid

Lättlagad mat till ca 10 personer (jag får besök och har inte mycket tid att förbereda på)?

Jag behöver er hjälp!

Jag har bjudit hem mina arbetskamrater på mat (jag är hemma och är föräldraledig nu). Vi blir ca 10 personer och jag vet inte vad jag ska bjuda på.

Problemet är att jag inte kommer att ha så mycket tid att göra maten precis innan vi ska äta. Min son kräver all uppmärksamhet så förberedelserna får jag göra när han sover på dagen. Antingen ska maten kunna serveras kall eller så ska man kunna förbereda några dagar innan eller snabbt samma dag medans sonen sover.

Vad kan jag bjuda på?

Mamma till en son född 2005-08-02
  • Svar på tråden Lättlagad mat till ca 10 personer (jag får besök och har inte mycket tid att förbereda på)?
  • Det ljuva livet

Pastasallad.
    Potaissallad och kallskuret.

Mamma³
  • Pimz

Olika pajer som du kan göra i förväg och värma en stund innan + sallad och div tillbehör

Soppa funkar också. Gör du t.ex fisksoppa kan du göra färdigt innan och bara lägga i fisk och räkor innan gästerna kommer

• valkyrian

Lasange, går att göra nästan klar på 40 minuter, den är det bara att köra på ost och in i ugnen, typ dagen efter.

• Bettiz

Tänkt precis som Pimz säga: pajer! Kan göras flera dagar i förväg (om man vill) och stoppas in i ugnen och värmas strax innnan middagen.

• Thursday

Taco! Skär färdigt alla grönsaker och sånt, och så steker du bara köttfärsen innan ni ska äta. Sen brukar det vara rätt trevligt att alla sitter och geggar med sin mat tillsammans

• Sanna K

Jag har recept på en super god och fräch potatis sallad.

2 kg potatis
    5 tomater
    1-2 rödlök
    Grekisk vinigrett

Skala och koka potatisen, låt svalna och tärna den sedan.
    Dela tomat och rödlök och blanda allt i en bunke.

Blanda ut vinigretten (olja vatten och påsen)
    Blanda i den med resten....

Super gott....

Du kan göra iordning den på morgonen och låta den stå...

This bitch bites
  • Sigrid
    Pimz: Paj är alltid gott. Men hur värmer jag pajer i efterhand (vilken temp. på ugnen och hur länge)? Jag är inte den händigaste i köket

Värsta supermamman: Pastasallad låter gott, det kan man ju göra på morgonen och bara ta fram när det är dags att äta.

valkyrian: Jag har aldrig gjort lasagn, det är min mans område (och han är inte hemma dagarna före så han kan inte hjälpa mig). Jag tror inte jag vågar försöka mig på det, men det var ett bra tips till en annan gång när mannen är hemma och kan hjälpa till.

Fler tips?
  • Sigrid
    Sanna K: Hur många perseoner räcker receptet till?
  • valkyrian

Tunnbröd, Kycklingfileer (helst grillade men stekta går) Aioli, grönsaker...

Ganska gott faktiskt...

• AnnaOliver031016

kycklingsallad,
    köp färdig grillad kyckling och sen tar du sallad som du vill
    sen kan du blanda lätt creme fraisch (har ingen anning om hur det stavas) & curry efter smak som du sedan blandar ihop med kycklingen o salladen..
    hur gott som helst o hur enkelt som helst

/Anna, Oliver & William
  • Dahliaer

Salladsbuffe

*crabfish, kyckling, räkor etc
    *pasta/ris
    *olika grönsaker
    *bröd
    *kanske nötter eller så
    *ägg
    *olika såser/dressingar

• Hannah76

Rostbiff som du gör själv dan innan? Eller kärlknöl?o serverar olika sorters potatissallad till. O sallad.

• Dahliaer

Kallskuret med potatissallad är ju enkelt så kan du piffa till det genom att köpa till olika frukter så blir det lite mer hawaii-tema.

Mango, melon, stjärfrukt, physalis etc som du skär upp på bricka...

• ming

Potatisgratäng då? Bara att skala, skiva, krydda och in i ugnen, i stort sett.

Muahahahaha...........................................
  • Grisa

-Tacos
    -stekt lax med potatis och creme fraice med pressad vitlök i och pressad citron. Enormt gott..o lite lyxigt sammtidigt. Kom på det eftersom jag ska äta det idag *hihi*

• desi

gulashsoppa haha det stavas inte så men hoppas du vet va jag menar..

det e lätt att göra och gott e d .. och bröd till =)

Stolt Mamma till Moa Grace
  • Det ljuva livet

Glömde:
    Couscoussallad:
    Kycklingfilé(stekt i små bitar med salt och curry)
    4dl couscous (kokt med grönsaksbuljong, och uppblandad med vinegrett)
    Körsbärstomater(delade)
    Gurka(stora tärningar)
    Broccoli(lätt kokt i buketter)
    Rödlök(i tunna skivor)
    Ruccola
    Röd och gul paprika(bitar)

Sås till:
    Turkisk yoghurt (5dl)
    Vitlök(riven)
    Salt och peppar

Brukar göra succé när jag bjuder på den

Mamma³
Svar på tråden Lättlagad mat till ca 10 personer (jag får besök och har inte mycket tid att förbereda på)?