• Anonym (Rädd)

Cancerbesked via brev?

Jag var och gjorde ett cellprov för ca två månader sedan. Ringde till KK idag eftersom jag fortfarande inte fått svar på provet. Hon som svarade sa att en läkare hade tagit hand om provet och skrivit ett brev till mig som skulle skickas snart. Hon kunde inte säga vad som stod i brevet bara att de hittat något. Jag är livrädd. Ger man cancerbesked via brev? Har haft cellförändringar innan och då fick jag inget personligt brev brara en ny tid för kontroll.

• Svar på tråden Cancerbesked via brev?
  • hagmanlinda77

jag tror inte du får ett cancerbesked via post, det låter helsjukt!!!

• NicoleSthlm

Oftast så skickar dom svaren via brev oavsett vad svaren är, mest för att vissa besked är svåra att lämna via tele!

Däremot så vill man ju ha svar direkt o då gärna från en människa inte av ett papper!

Men du ska se att det kommer att ordna sig!

Krama om!

• KickStart

TS:
    Nej sådana besked ger man inte via post eller via telefon. Utan då får du en tid att träffa läkaren.
    Ditt brev lär mest troligt meddela att allt var OK

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • milla122

nej de ringer alltid eller så får du en tid dit.

• Anonym (Rädd)

Mitt brev kommer inte att meddela ok ftersom personen jag pratade i tel. med sa att det är bara när det inte är ok som brev skickas.

• Anonym

Jag har tyvärr fått cancerbesked via brev. (livmoderhalscancer)
    och jag vet inte om jag hellre skulle vilja haft det via tel...detta var på ett tidigt stadium och det räckte med operation...Hade dock hunnit tänka ut frågor och så till dagen därpå då jag skulle infinna mig på gyn.

• KickStart

TS:
    Det är nog lite olika rutiner isof. Här skickas det ofta ut provsvar även om allt är OK.
    Däremot skickar vi aldrig ut ett brev där det står att patienten har cancer. Isof kontaktas de via telefon och får en tid att träffa läkaren.
    Sitt lugnt i båten
    Ring dem om inte annat och kräv att få en tid eller att få prata med läkaren.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Anonym

Jag tror dock inte att du behöver vara rädd för de tar så täta kontroller på den som haft förändringar och det har sällan hunnit bli några spridningar. Håller dock tummarna att det inte är någon fara för dig!!

• Anonym (Rädd)

Ringde KK igen och frågade om jag kunde få prata med läkaren. Hon skulle inte vara tillgänglig förrän på tisd. Det visade sig också att jag fått en ny tid om en vecka. Har aldrig varit så rädd innan. Jag har ju en dotter på fyra månader, jag får inte bli sjuk.

• Anonym

Förstår verkligen om du är rädd..vet precis hur det känns!!!! Men tänk nu på att de oftast tar om provet i första hand för cellprov är inte tillförlitliga. Har (efter operationer odyl) fått ett negativt besked till men efter att ha tagit om provet visade det inte något. Försök att inte ta ut allt i förskott, fast jag vet att det är svårt.

Svar på tråden Cancerbesked via brev?