• bubbelgum

Om man själv är magsjuk, kan man amma då?

Om man själv är magsjuk, kan man amma då? Min äldre son är magsjuk och jag är det inte själv ännu, men om jag skulle bli det, kan jag då amma 7-veckors bebisen? Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Om man själv är magsjuk, kan man amma då?
  • milla122

ja det går bra, så små får sällan magsjuka.

• Nettisens

Ja, man är väl så illa tvungen, så att säga !

Jag var magsjuk nyligen och ammade min 3 månaders. Hon blev inte själv sjuk , phew!
    Pappan tog henne tills varje gång det var dags att amma.

Hoppas du inte blir smittad !

• NVm

Hej.

Hade magsjuka när min tjej var runt tre månader. När jag berättade på BVC att jag varit sjuk så undrade de om jag ammade fortfarande eftersom det verkade skydda barnet mot magsjuka. Vet inte om det stämmer, men min tjej blev inte sjuk iaf.

Det bästa/trevligaste för dig är ju att inte bli smittad för att kräkas är riktigt äckligt!

• Solano

De sa åt mig att fortsätta amma då jag frågade! Min dotter var bara fyra veckor då.
    Kan det bero på att hon får antikroppar mot min magsjuka då genom mjölken kankse?

• Marlene

ja, man smittar inte ner bebisen genom amningen. Dock kan den ju bli smittad ändå. Men bröstmjölk är det bästa man kan ge en bebis med magsjuka om den drabbas

• mammatilltre

Om du är sjuk o ammar får barnet i sig antikroppar o skyddas därmed mot smitta. Finurligt! Sen ska man ju alltid vara noga med handhygien o så men det vet du ju redan

• ellinorsmamma

Var noga med att få i dig så mycket vätska som du kan för att förhindra uttorkning.

• Tigerwoman

Ja, du ska fortsätta amma. Det kan även vara bra att veta att även om du blir matförgiftad så ska du amma som vanligt, för barnet kan inte bli smittat av det via mjölken.

• libero

jag försökte att amma min lilla när jag hade magsjuka men det var så fruktansvärt. Så fort hon ville suga så mådde jag ännu mer illa så det var helt omöjligt för mig att amma då. Hoppas att du slipper att bli smittad. En av våra tre barn hade det för några veckor sedan rejält och inga av oss andra fick det då Peppar peppar.

• bubbelgum

Tack snälla ni för svaren! Jag hoppas verkligen att vi andra klarar oss!

• Pompens mamma

Fortsätt att amma om du också blir dålig. Dock kan jag tala om att de inte blir skyddade. Lillen var 3,5 månad första ggn han fick VKS och jag helammade honom.

• mammatilltre

Pompens mamma: Nej, helt skyddade är ju de små pyrena inte. Hoppas det gick bra för din lille. Var så rädd själv när jag kom hem från BB o en efter en i familjen la sig i influensa. Vi hade tur!

Svar på tråden Om man själv är magsjuk, kan man amma då?