• jenny g6

Hörde om ett piller som gör en mer fertil?!

Jag hörde att man kunde ta ett piller som ökar de hormonerna man behöver för att bli gravid eller nåt i den stilen. De skulle öka chanserna iallafall.Kan detta stämma??

• Svar på tråden Hörde om ett piller som gör en mer fertil?!
  • nojjan

Skulle oxå vilja veta mer.... Vem vill inte det här inne?

Nojjan nojjar vidare....
  • ebben

kanske pergotime?
    men då ska man vara under läkarkoll!

• jenny g6

Vad är pergotime då? Försöker hitta det eftersom att många skriver om det här inne. Är det recept belagda tabletter?

• MTE

Pergotime= för stimulering av äggproduktion.
    Något man bara kan få av läkare.

• ebben

ja!på recept! om man inte ha ÄL eller "svag äl" (vad nu det betyder) så kan man efter undersökning få utskrivet .

• nojjan

de ska jag börja me nästa cykel, men jag har BRA ägglossning. Man får de utskrivna endå efter utredning eftersom de visst ska hjälpa till på traven i vilket fall... Fundersam

Nojjan nojjar vidare....
  • jenny g6

Läste att det är större chans för att få tvillingar. Vill bara ha ett barn. (Fast hellre 2 än inget iofs). Men det känns inte riktigt 100 att äta sig till ett barn genom tabletter. BIVERKNINGAR????!!

• nojjan

jag tar gärna vilka biverkningar som hellst för ett litet knytte

Nojjan nojjar vidare....
  • Netriosa

Ebben:
    Svag äl är då när äggblåsan växer precis som vanligt men som aldrig släpper. Man får äl-symtom och full stegring på äl-test men den släpper som skrivet inte. Det är så jag har uppfattat det som iaf.

• MTE

Jag kan läsa upp några biverkningar, drabbar dock inte alla.
    Vanligast;blodvallningar, huvudvärk,yrsel,illamående,kräkningar,buksmärtor,sömnlöshet,synstörningar,nervositet, ömmade bröst mm.
    Själv får jag huvudvärk, illamående,humörsvängningar,blodaktig flytn, ömma bröst.
    Men som sagt jag har gärna dessa biverkningar för att få en liten bebis.
    Är nu inne på 4:e kuren.

• jenny g6

Tänker mer på biverkningar på bäbisen. Har detta funnits så länge att man vet att det inte skadar?!

• Nettan N

Lägger mig i lite här..

Pergotime gör inte så att man blir gravid!! Det gör så att man får en chans till ägglosning. För har man inte ägglossning så kan man ju inte bli gravid.

Är det så att äggblåsan växer men inte släpper så kan man få en spruta som gör att den släpper iväg.

Många verkar tro att pergo är ngt man bara äter och att tabletterna gör en gravid. Men så är det inte!!

Dessutom är det oerhört pressande att ta hormonstimulerande medel för att få hjälp med fertiliteten. Man måste även gå på regelbundna gyn-kontroller, ibland flera gånger under samma månad.

Man får pergotime om det visar att man inte har egen ägglossning eller för att "skjuta" på en egen.

• ebben

netriosa-jaha.......jaja kanske är det så!!
    men då har man ju inte ÄL......enligt mig då......hehe,men jag är ju inte läkare!

Nettan N-precis jag åt ju i 2 år,så det KAN ta tid att bli gravid ändå........

• Netriosa

ebben:
    Sant Enligt min gyn kallas det svag äl om jag inte hörde alldeles på tok för fel När allt går som det ska men det går liksom inte hela vägen. Svag äl är också när man ca. 1 vecka efter beräknad äl lämnar blodprov och det värdet ligger precis på gränsen för vad som är äl eller ej.
    Ingen äl är väl mer när inte äggblåsan växer till sig...?

• mada

vi har varit på vår första utredning. vad kostar pergotime? jag ska ev få börja äta. men han törs bara ge mig en halv tablett i så fall för jag hade så många äggblåsor...? den läkare jag går hos har haft ett par under utredning som fått femlingar...

• ebben

kostade väl typ 70 kr för 5 tabletter? eller? har för mig det! så jag som åt dubbeldos blev det ca 140 kr/mån.
    Hm sen i 2 år nästan!? shit vad pengar .......

• Nettan N

Ja jaghar oxå för mig att de kostar typ 70-80 kr per paket.
    Men det e ju suuuuperbilligt ju!

Eftersom pergo inte funkade på mig så får jag ta sprutor ist och då kostar det kan jag säga!!!
    Ampullen kostar 1300 kr och räcker knappt i 6 dagar och jag behöver oftast 2-3 ampuller per omgång.

Men tur att vi har högkostnadsskydd i sverige!!

• ebben

NettanN-förvisso,men med alla läkarbesök+dubbelkurer i 2 år-så nog drog det iväg........och högkostnads var ju under ett år,så man drog ju över på 2 år med!
    Men vi har det INTE "knapert" ekonomiskt! tack o lov-så det spelar /spelade ingen toll ,bara "skrämmande" då man tänker tillbaka.......alla turer till läkaren mm,vi har ju 6 mil.....allt sånt.Oj,vad jag körde bil fram o tillbaka .Men nu är ju pergosonen 2 år snart,o är ju storebror till en spontan son på 6 månader! så,så kan det gå.

• MTE

En ask med pergotime (5 piller) kostar 81kr.

Svar på tråden Hörde om ett piller som gör en mer fertil?!