• Minna72

slang för tuggummi?

Jag håller på och hjälper en barnsångskompositör att skriva en låttext som handlar om kossor som gör det ena och det andra.
    I en av textraderna tuggar kossorna tuggummi och han har föreslagit att kossorna "tuggar tuggis". Själv har jag aldrig hört det slang-/barnspråksuttrycket. Är det ett vanligt uttryck?
    Om inte undrar jag om någon kan hjälpa till med något annat bra ord för tuggummi som är tvåstavigt. Förslag?

• Svar på tråden slang för tuggummi?
  • sweetmommy

bubbelgum (i och för sig trestavigt)... eller

• Minna72

Tyvärr e det knepiga att det måste vara tvåstavigt för att passa till melodin...

• Thaleia

Själv brukar jag bara säga tex "har du tuggu?" men det kanske är bara jag det (och mina syrror)

• sweetmommy

Varför inte använda dig av ett tuggummimärke, ex Bugg, Hubba Bubba, Extra, stimorol... alltså "Kossorna tuggar Extra"... =)

• sweetmommy

Jepp... och så trallar ni vidare med:
    "och sen får alla andra lubba för med hubba blir det???

• sweetmommy

Vad är det för melodi till sången? (nyfiken bara).

• Minna72

Det är faktiskt en schottis! Och kombinationen med texten blir faktiskt riktigt kul och jag tror barnen kommer tat gilla det.

• Minna72

Fick just höra av en finlandssvensk kompis att "tuggis" e jättevanligt i Finland! och eftersom det nu handlar om en finsk publik så passar det nog att "tugga tuggis". Någon som hört det i Sverige?

• sweetmommy

Jag har aldrig hört det...

Svar på tråden slang för tuggummi?