Recept på vinbladsdolmar???
Hejsan!
Är det möjligtvis någon som har recept på sånna här vinbladsdolmar, som man kan köpa på vissa kebabställen?
Förresten.. var hittar man de här bladen??
Tack på förhand!
Hejsan!
Är det möjligtvis någon som har recept på sånna här vinbladsdolmar, som man kan köpa på vissa kebabställen?
Förresten.. var hittar man de här bladen??
Tack på förhand!
det finns i livsmedelsaffärerna konserverade blad.
Sen kan du köpa konserverade vinbladsdollmar i affärerna. Kanske inte alla men där dom sälger olika länders produkter.
Birsen: Tack ska du ha, får kolla om jag hittar bladen i "min" affär. Skulle dock gärna göra själva dolmarna på egen hand!
Det är såå gott!
Vi äter det hemma hos mina föräldrar jätte ofta. Det är en typisk turkisk rätt. Mmmmm
Mamma är utomlands just nu men annars hade jag nog kunnat fixa fram receptet till dig.
Haha, du kan få köpa två kilo av mig!! Maken skulle köpa färdiga dolmar till en fest men kom som sagt hem med två kg vinblad i en jätteburk. Kunde inte lämna tillbaks dem pga tvättat kvitto...
Åh, supert! Hoppas på att få det när hon kommer hem då
Det är verkligen hur gott som helst!
Oj, 2 kilo! Det blir till att hamstra dolmar hör jag
jag gör det hemma oxå. Dom blir ju godast men jag kan inte alla kryddorna på svenska. Brukar hämta med mig från turkiet. Sen är det ett jättejobb att rulla dom fyy
Vinbladsdolmar
Tillagningstid: ca 2 timmar
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
1 paket Inlagda vindruvsblad (går att få tag på i många "orientlivsbutiker")
1 Kopp ris
2 Tomater
200 g Köttfärs
1 Buljongtärning på antingen kött eller grönsaker
1/2 Kopp citronsaft
2 Koppar vatten
Salt och peppar
Gör så här:
- Finhacka en tomat.
- Stek köttet.
- Ta bort pannan med det färdigstekta köttet.
- Tillsätt ris, salt och de hackade tomaterna.
- Blanda ihop allting i pannan.
- Ta sen en stor kastrull, och sprid några blad i botten, så att hela bottnen täcks med blad. Detta för att förhindra att själva dolmarna eventuellt skulle bli vidbrända.
- Ta ett blad och ta lite fyllning och rulla ihop, tänk dig en kåldolme. Och titta sen på instruktionen, klicka här:
- När du sen fått ihop många små vindruvsbladsdolmar, så packar du dem tätt i kastrullen så att dem inte går upp när det sen börjar koka. På så sätt fyller du hela botten och packar sen i lager. Fortsätt rulla dolmar tills antingen fyllningen, bladen eller ditt tålamod tagit slut :)
- Skiva tomat i tjocka skivor och lägg några över alla dolmar (när det börjar koka, kommer saften från tomaterna att sippra ner mellan dolmarna och ge god smak!)
- Ta i en buljongtärning.
- Häll i citronsaften och vattnet.
- För att säkerställa att dolmarna hålls på plats, lägg en tallrik direkt på.
- Sätt på högsta värmen på spisen, och ställ kastrullen på plattan, och låt storkoka först. Sänk sen värmen och låt stå i 30 minuter, tills vattnet kokats bort och riset känns färdigt, och vindruvsbladen känns mjuka.
Övrigt:
Det är jättegott att äta vinbladsdolmar med kall yoghurt naturell. Och bröd, givetvis!
Vinbladsdolmar
Ingredienser 5-6 portioner:
250 g vinblad, färska eller kon-
serverade
1 gul lök, finhackad
150 g köttfärs
olja
salt
svartpeppar
150 g jasminris, som kokas
1/2 tsk kanel
1 msk hackad persilja
1 tomat, hackad
1 citron, skivad
Till kokning:
Olja
Kokande vatten
Så här gör du:
Färska vinblad kokas i saltat vatten.
De konserverade kokas i enbart vatten. Ta upp och låt dem rinna av i ett durkslag. Lägg vinbladen med den blanka sidan ned.
Fräs lök och köttfärs i olja. Salta och peppra. Lägg i riset. Tillsätt kanel, persilja och tomat.
Lägg 1 tsk fyllning på vinbladets mitt. Vik bladet runt fyllningen. Placera dolmarna med skarven nedåt i en tjockbottnad gryta. Alla trasiga blad bör användas för att täcka pannans botten och dolmarna. Placera citronskivorna ovanpå dolmarna. Häll över olja och vatten så att allt täcks.
Lägg lock på grytan och låt allt koka långsamt i cirka 1 timme.
Vinbladsdolmar med lammfärs, ris och korinter
16 stycken
600 g lammfärs
1 stor gul lök, finhackad
1 1/2 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar
1 msk flytande matfett
1 1/2 dl ris, kokt
1/2 dl korinter eller russin
1/2 dl dill, hackad
salt
16 vinblad, inlagda
6 dl grönsaksbuljong
Sätt ugnen på 175º.
Fräs lök och kryddor i matfett. Kyl blandningen och blanda med färs, ris, korinter och dill. Smaksätt med salt.
Lägg en klick på varje vinblad, vik in kanterna och rulla ihop. Lägg dolmarna i en ugnsfast form. Koka upp buljongen och häll på den. Ugnskoka ca 15 min tills färsen är genomkokt.
Oj, Anna K! Tack så mycket! 3 stycken till o med, inte illa... får testa nu till helgen
Kram!
Dolma recept:
500gr köttfärs
dubelt så mycket ris
2.5 matsked tomatpuré
citroncyra
salt
färsk persilja stor bunt
2 tomater finhacka
1 röd paprika finhacka
blanda allt väl rulla i vinblad och gröp ur abourgine och fyll koka på väldigt låg värme tills klart