• ChicoChica

Operera bort halsmandlarna

På måndag ska jag operera bort halsmandlarna.
    Känner mig aningens oroad nu..
    Ni som har gjort det, hur går det till? Man blir nedsövd vet jag, men sen då?
    Hur lång tid tar operationen?
    Hur känns det efteråt?
    Hur lång tid tar det innan man kan äta eller dricka?
    Hur lång tid tar det innan det känns som vanligt?
    Får man annorlunda röst?
    Vad tyckte du var jobbigast?

Jag vill höra era ÄRLIGA åsikter om hur det var, jag kommer ändå genomföra operationen, känns bara bättre för mig om jag vet lite mer om vad som komma skall (kanske)

Tack på förhand!!

Kram /Emlan

• Svar på tråden Operera bort halsmandlarna
  • Snowgirl

Gjorde det själv när jag var liten, men kommer inte ihåg någonting av det. Men min bästa vän gjorde det för ett par månader sedan, och tyvärr måste jag säga att hon sa att det var det värsta hon varit med om, vill inte skrämma upp dig, men det kan kanske vara bra att vara förberedd på det. Hon var sjukskriven i tre veckor efter operationen. Hennes röst blev inte annorlunda, men min blev tydligen det när jag op mig (tog polyperna samtidigt).
    Hon kunde inte äta på länge, vet inte hur lång tid exakt.
    Lycka till.

• Grannen

Kommer inte ihåg.

Hur känns det efteråt?
    Ont i halsen, fick inte käka så mkt smärtstillande men alvedon forte hjälpte bra!

Fick inga restriktioner eftersom jag blev akutopererad så de glömde liksom det! Men varma drycker ska man vänta med ett tag och saker som raspar i halse typ knäckebröd. Isglass är superbra!

Efter ngn vecka var jag helt ok

Får man annorlunda röst?
    Har samma röst men i början innan jag vande mig kunde det bli ett smack-ljud ibland.

Allt var positivt eftersom jag hade haft tre halsbölder i rad och var så trött på skiten + att levervärdena började bli dåliga så det var gött att operera bort skiten! Har varit så frisk efteråt!!! dessutom blev jag tillsammans med min blivande man just då så han tog hand om mig efter operationen! Nykär och rosenrött... : )

• Grannen

Be om massor av info om mat och dryck där! Man brukar få ett litet häfte med sig hem!

• Hallontrollet

Okej.
    Du ville man skulle vara ärlig..
    Då skall jag vara det.

Det är i år 3 år sedan jag tog bort mina.
    hade jag vetat då att jag skulle ha så ont efteråt hade jag aldrig gjort det (tror jag).

jag blev sövd vid 9 tiden tror jag och vaknade strax innan 3 tror jag (ungefärliga tider då jag var väldigt groddy efter narkosen).

När jag vaknade mådde jag PISS. FY FAN säger jag bara.
    Det va inte kul.
    Sedan får man åka upp på sitt rum igen och jag vågade knappt svälja, inte prata och knappt andas genom munnen.

Fick äta glass hur mycket jag ville men det gick la sådär.

Efter ca 3 timmar att jag hade vaknat från narkosen började jag spy.
    Och det gjorde jag i ca ett dygn.
    För att vara ännu mer ärlig då: det du kräks upp är blod och ser och luktar illa. Tror det var det som gjorde att man kräktes ännu mera :(

Lite positivt då: Jag har sedan operationen ALDRIG haft ont i halsen igen.

Är i dagsläget glad att jag gjorde operationen men som sagt, hade jag vetat hur ont det gjorde efteråt så hade jag inte gjort den.

Det tog nästan en månad för mig innan jag kunde äta igen.
    det enda jag fick i mig under den tiden var varm nyponsoppa och glass.
    Och dricka då.

Men då ska du veta att det är JÄTTE individuellet hur ont man får efter och hur länge du kommer ha ont.

Hoppas din operation går bra och att du slipper allt för mycket smärta efter.

Meddela mig gärna så jag vet att du mår bra :)

Kram Malin å lillGrodan

• Mamma9600

Jag opererades när jag var lite så jag minns inte själv det, men för nåt år sedan opererades ena dottern.

De söver dig, och sen tar det inte många minuter att ta bort mandlarna. Det som tog längst tid var uppvaket, dottern fick stanna över natten men det vet jag inte om man får som vuxen.

Ibland vill de se att allt fungerar (toabesök) innan man åker hem, antagligen för att man varit nedsövd. Men tjejen var hungrig och törstig så när hon var vaken så blev det dricka och glass.

Vi fick hem en del smärtstillande och sen var det snäll mat som gällde. Hon åt mkt fil och glass mest för att hon inte tycker om soppa. Men det läkte fort har jag för mig för jag minns inte att jag VAB:ade länge. Nu är det ju skillnad på vuxna och barn, barn måste ju äta skolmaten och vi kan ju styra det lättare.

Hon fick annorlunda röst, mest för att mandlarna varit så stora att hon pratade grötigt. Vi har en bandinspelning med henne innan och efter och att det var så grötigt hade jag aldrig gissat.

Lycka till!

• Grannen

Verkar som jag hade det löjligt enkelt!

Men jag leeeeeddddd innan operationen!

• Hallontrollet

Glömde säga att operationen tar MAX en timma
    och min röst är den samma idag som innan operationen.

Det jobbigaste tyckte jag var att jag inte kunde äta på så länge.

• W41

Nu är det över 20 år sen jag tog bort mina, så kanske det är annorlunda idag hur själva operationen utförs.
    Men då så blev jag sövd och det enda obehag jag hade efteråt, det var att det stramade och sved lite i halsen, som vanligt halsont typ. Svårt att äta vissa saker, gick lättast att dricka och äta flytande föda.
    Men det överlever man ju.
    Folk sa att min röst hade blivit något ljusare, men det tvivlar jag faktiskt på.
    Haft otaliga halsflusser hela min uppväxt så därför beslöt läkare att halsmandlarna skulle tas bort.
    Och det var det bästa beslut de kunde ha tagit! För så frisk som jag varit alla år efter detta så frisk var jag aldrig under hela barndomen och tonåren! Jag var jämt sjuk.
    Så du behöver inte alls oroa dig, det här är det bästa du kan få göra
    Rutinoperation också, så du behöver inte alls oroa dig

• E l l a

Min läkare har gnällt på mig i år nu att jag borde operera bort mandlarna pga eviga besvär med halsen men jag har alltid vägrat just pga diverse operationsberättelser som jag hört... Nu när jag läser era så blir jag allt mer positivt inställd - vilket ypperligt tillfälle att gå ner lite i vikt i och med att man inte kan äta pga smärtan... Det har jag inte tänkt på förut!

• W41

Ella:
    Precis! Jag tappade 3 kilo då..........;P)
    Hoppas nästan att halsmandlarna växer tillbaka så jag kan ta bort dem igen!;P)

• Sagofe

Jag tog bort mina för snart 5 år sedan och tyckte inte alls det var så farligt.
    Jag spydde inte blod eller något sådant...

Till mig sa de innan att det skulle ta ca 40 minuter tror jag. Jag hade fått kväljningar under operationen, så för mig tog det lite längre tid.

Hur känns det efteråt?

Direkt efteråt när jag vaknade var jag självklart väldigt groggy efter narkosen =D
    Gjorde ont, men inte outhärdligt. Gjorde för ont för att kunna äta något annat än glass dock, tillochmed vatten rev i halsen.

Jag kunde äta glass i stort sett direkt. Minns inte hur länge jag var tvungen att hålla mig till det. Några dagar, inte värre än att jag stod ut.

Kommer inte riktigt ihåg, men det var nog inte mer än en vecka i alla fall.

Får man annorlunda röst?

Jag lät väl lite skrovlig de första dagarna, som när jag hade ont i halsen innan operationen, men annars har jag haft min vanliga röst.
    Inte alls som skräckhistorierna om pipröst i en halv evighet efter operationen.

Att inte kunna äta något annat än glass första tiden och att om jag ville ha värktabletter så var det endast stolpiller jag fick ta. Kan säga att jag höll mig till smärtan... *ler*

• NinaFina

Jag tog bort mina mandlar när jag var 16 och det är måååånga år sedan nu, men jag minns det ganska bra ändå. Jag hade haft otaliga halsfluss och halsbölder så till slut orkade jag inte mer. Jag sövdes och jag har ingen aning om hur lång tid operationen tog,men jag var såååååå trött efter op så jag sov hela dagen. Dagen efter fick jag äta lite men det gick sådär, det sved i halsen. Läkaren rekommenderade att äta mat som inte är så salt eller kryddad, så han tyckte att jag kunde äta barnmat på burk eftersom det är så lite salt och kryddor i det. Faktiskt gjorde jag det och det gick bra att få i sig mat då. Annars var det glass som gällde. Smärtan höll väl i sig drygt en vecka vad jag minns. Är så glad att jag blev av med skiten och har mått jättebra sedan dess och det är nu 24 år sedan!

• ExAnimo

Det finns flera trådar om detta ämne.

Jag tog bort mina tonsiller för ngr år sedan.
    Operationen tog inte så lång tid. Det som tog tid var innan operationen och vid uppvaket.

Jag spydde inget blod eller sånt. Men jäklar vad ont jag hade. Kunde varken äta eller dricka ordentligt. Alvedon hjälpte inte.

Efter några dagar fick jag åka in till akute pga uttorkning.
    Det visade sig att jag skulle ha fått med mig ett recept på två olika sorters smärtnedsättande som dom råkat glömt att sända med.

Det ena var voltaren och det andra kommer jag inte direkt ihåg vad det var. Har för mig att det var alvedon eller ngt annat vanligt förekommande smärtnedsättande.
    Så fort jag fått rätt smärtnedsättande var det som en "walk in the park"

Och jag lovar dig jösses vad skönt att bli av med eländet.
    Min röst förändrades inte ett dugg till min stora förtret. *ler har en otroligt ful mörk röst.*
    Men jag har sluppit alla års förkylningar där man suttit upp på nätterna för att ens kunna andas. Inga halsbölder eller annat skit.
    Kan än i dag prisa läkaren som äntligen tog beslutet att ta bort tonsillerna.

Lycka till

• NinaFina

Glömde säga att min röst förändrades lite grann, men jag var ju i tonåren fortfarande. Jag hade en jättebra sångröst innan op, men den tog ett bra tag att få tillbaka och tyvärr har den inte kommit tillbaka helt och hållet efter op.

• Jenko

Tog bort halsmandlarna för ungefär 3 år sedan.

Om jag mins rätt sa dom att min operation tagit runt 45min, till en timme. Hade blödit en del så dom fått bränna blodkärlen för att få riktigt stopp på det.

Hur känns det efteråt?
    Fruktansvärt ont..! Kunde knappt röra på munnen, huvudet eftersom det gjorde så ont.
    Riktigt groggy efter narkosen var jag.

Jag fick testa att dricka lite på kvällen, fick sova på sjukhuset och åt glass dagen efter på morgonen innan jag skulle få åka hem.

Ja det tog säkert 2 veckor innan det känndes som vanligt.

Får man annorlunda röst?
    Lät väldigt gurglig lr va man säger i början, som att man hade en massa slem i halsen ungefär.

Att man fick så ont efterråt.. Då man skulle ta det smärtstillande o inflamations hämmande medicinerna (diclofenac lr hur det stavas och något annat fick jag), gjorde det jätteont. Halvt om halvt grät när jag skulle svälja dagarna efter operationen.

Men såhär efterråt ångrar jag mig INTE för en sekund! Skulle gjort om det på en gång om jag varit tvungen.
    Kan få ont i halsen nu, men aldrig så att jag måte äta penicillin för det.
    Det som kan vara lite jobbigt är att då jag blir förkyld eller sjuk, då får jag väldigt ont i kroppen istället för halsen..

• Novus

Gjorde det för bara ett tag sen!

Ni som har gjort det, hur går det till? Man blir nedsövd vet jag, men sen då?
    Man får först lugnande innan de kör ner en till operationen. Där får man träffa narkosläkaren och får sin narkos. Sedan kommer man inte ihåg nåt förren man vaknar på uppvaket.

Ca 15 minuter. Sedan är det en hel del innan och efteråt, så du blir borta från rummet några timmar

Hur känns det efteråt?
    Trött, ont i halsen och det kändes som att det var fullt av blod i hals och mun.

Dricka som vanligt kunde man nog efter några dagar. Innan det var det mest små klunkar som kom i. Det blir fil och glass som gäller några dagar. Kunde äta efter några dagar.

Tror det tog 3 veckor innan det var helt bra. Men det kändes "bra" efter nån vecka

Får man annorlunda röst?
    Jag tycker inte det själv, men min man tycker det

Äckligast var iaf efter operationen och dagen efter när man nästan spydde blod som inte var färskt. Det smakade fruktansvärt och var jobbigt att det kom upp

• ChicoChica

Tack för era svar allihopa!

• ahlcec

Här komme rmina halsmandelssvar! Mina togs bort när jag var en 10, 11.

Hur lång tid tar operationen? - Vet ej, jag sov.

Hur känns det efteråt? - Ömt, stelt. Och var jag sjuuukt trött.

Hur lång tid tar det innan man kan äta eller dricka? - Bara några timmar att dricka.

Hur lång tid tar det innan det känns som vanligt? - Två, tre dagar.

Får man annorlunda röst? - Ja, jag fick.

Vad tyckte du var jobbigast? - Inget, jag gillar dels att ligga på sjukhus, och att få böcker och blommor.

• ChicoChica

ahlcec: Så ska jag också ha det!

• Snäckan05

Opererade bort mina för ca 15 år sen (usch vad gammal jag börjar bli). Kommer inte ihåg hur lång tid det tog men bara någon timme med uppvak och allt.

Det gjorde fruktansvärt ont efteråt. Kunde inte ens dricka vatten. Fast föda barn gör ondare!!!!

Dagen efter operationen började jag dricka ur sugrör eftersom det inte gjorde lika ont. Drack allt ur sugrör tex flytande alvedon, soppa och vatten. Två dagar efter var jag modig och åt potatismos och det gick bra. Efter fyra dagar åt jag omelett och smörgås. Sen hade jag inga problem med att äta.

Allt kändes som vanlig efter 5 - 6 dagar. Och rösten var densamma.

Det som var jobbigast var att de syr inte ihop såren i halsen så man får ner en hel del blod i magen och många kräker upp det. Jag blev hysterisk när jag började må illa så jag fick en spruta som tog bort illamåendet. Men det måste ju komma ut så jag bajsade blod och det var inte så roligt.

Är väldigt glad att jag fick dem bortopererade eftersom jag slapp alla halsflusser!

Lycka till!

Svar på tråden Operera bort halsmandlarna