• wozzgirl

Vad göra med kattungen då vi jobbar?

Vi ska skaffa katt.

Vi började dock fundera nu ikväll att vad tusan gör vi då vi jobbar..? Kan man lämna kattungen hemma ensam? Ja det måste vi göra och det är inte fråga om så väldigt många timmar.. men iallafall.

Sambon undrade om vi skulle kunna lämna den i garaget (med dörren på glänt förstås) då vi jobbar.. innan den är rumsren. Att den skulle få en filt och mat där. Alltså självklart får den komma in sen då vi kommer hem.. men vi vill ju inte ha tapeterna nerrivna och kiss i soffan om ni förstår?
    Det ska bli en utekatt av den.. som självklart får vara inne också..

Ja, jag har aldrig haft katt och undrar därför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-25 14:39:52:
    Eftersom så många svara utan att läsa nåt i tråden så.. :)

Från TS:
    Jag vet inte varifrån flera av er har fått att den skulle bli lämnad ensam mycket?
    Jag jobbar som sagt bara halvitd och det innefattar även helger och kvällar så det är egentligen väldigt FÅ dagar som jag jobbar DAGTID. Det blir vanligtvis 2 dagar i veckan som är DAGtid. Sambon kommer ju hem kl 16 och är hemma efter det..
    Jag menar.. trots att man har djur så måste man ju kunna jobba?

Har precis ringt och pratat med en tjej om en kattunge. Den är 12 veckor i slutet på juni och hon ville inte ge den tidigare än så, vilket är ok för mig.
    Det passar jättebra med vår semester för då kommer den inte att vara ensam under de första 5 veckorna.
    Vi ska åka o titta på den i nästa vecka och om personkemin stämmer så har vi en katt i slutet på juni.

Jo jag VET att det är skillnad på valpar och kattungar, vad jag ville poängtera var att jag är van med djur, även om vi inet har haft kattUNGAR. Vuxna katter däremot har jag haft att göra med.
    Det känns som om man så himla lätt blir idiotförklarad här.

2 katter ska vi nog inte ha... det räcker nog med en, till att börja med iaf. Tjejen hade bara en kattunge kvar som inte var reserverad så...

• Svar på tråden Vad göra med kattungen då vi jobbar?
  • Honey1982

hur gammal är kattungen? klart den borde få vara inomhus annars lär den sej aldrig att bli rumsren och gå på rätt ställen om ni har den i garaget.
    sen tycker jag att man måste tåla lite grann om man skaffar en kattunge. ska den inte bli en kär familjemedlem?

• wozzgirl

Sjölvklart ska den börja få vara inomhus, men jag funderade nu den första tiden, innan den är rumsren. Vi har inte tagit den ännu.. vi kollar bara runt ännu.

Lite får man väl tåla, javisst.. men jag vill ju inte ha huset nerrivet o kattkiss i soffan..

• wozzgirl

Honey.. du fick ju det att låta som om vi alltid skulle ha den i garaget.. och det ska vi INTE...

• Hugofelicia

Men jag har haft en hel drös med katter och det löser sej alltid fint.
    Katter lär sej ohygligt snabbt att gå på lådan bara dom har den i när heten den första stunden sen kan man flytta den in på toa eller vart den nu ska stå.
    Bara man visar den för katten då den är flyttad.
    Sen är det inge problem att lämna en katt nåra timmar
    (upp till 6/7 timmar kan gå fint)
    Bara det inte händer allt för offta, vissa katter kan vara ensam hemma mera beroende på psyke.
    Katter sover ju mycket på dagarna ändå.
    Sen rekomenderar jag starkt att ni köper en katt ställning som den kan klätra och riva på.
    Finns i många olika modeller och prisklasser.
    Våra katter älskade den och den var värd var enda krona.
    Lycka till med pissen

• arianne03

Jag skulle inte lämna en liten kattunge hemma ensam massa av timmar. Hur många timmar gäller det?
    Kattungar (om de tas vid 12 veckor när de är mogna att lämna mamman) är rumsrena direkt. Visst, det kan hända nån olycka, men det kan det göra när ni är hemma.
    Att lämna den i garaget tycker jag är en verkligt dålig idé! Om ni är väldigt rädda om era saker så kanske ni inte ska ha katt, för saker _kommer_ gå sönder. Bara ett varningens ord

Ni har inte tänkt på att skaffa två? Det är ingen direkt skillnad i skötsel, och de har varandra att leka med. på katthemmet där jag jobbade förut sålde vi bara kattungar i par. Ett annat alternativ är att skaffa en lite vuxnare katt. De har mer av en personlighet, och det är lättare att se vilken katt som skulle kunna tänkas passa.

• Monstermamman

När jag har tagit nya katter så har jag gjort det när jag har haft semester så jag har kunnat vara hemma med katten första tiden.
    Det funkar inte att lämna den 8-9 timmar på en gång i ett nytt hus/lägenhet utan man behöver precis som med hundar vänja den med att vara ensam. Jag har också haft dom inne ett tag innan jag har släppt ut dom så att dom är hemma inne och känner sej trygga där.
    Det är samma sak där, man kan inte lämna dom ute med en gång utan får gradvis vänja dom.

Lycka till med lilla kissen!
    Det kommer nog att gå bra bara ni tar det lugnt!

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Hugofelicia

Fråga mej gärna om det är något som du undrar över!!
    (Skriv i GB.)

• wozzgirl

Den blir INTE ensam hemma särskilt länge, jag jobbar sällan längre än 6 h i ett kör... jag jobbar bara deltid (25 h i veckan) och jobar inte ens alla dagar.

Jag har haft hundar innan och jag vet att det kommer att ske olyckor etc.. det är inte det.

• Honey1982

ts - nej det trodde ja inte att ni skulle.. hur gammal är katten då? kattungar bör vara rumsrena då de tas från mamman. det är stor skillnad på kattungar och valpar också..

• LPW

Jag rekommenderar er att skaffa två katter istället för en- våra har oerhört mycket glädje av varandra och att vi köpte Honey var det absolut bästa vi gjort!

Svar på tråden Vad göra med kattungen då vi jobbar?