• Bastet

Någon som vet gränsvärden för järnet?

Jag har sökt på tidigare inlägg, och även på internet, efter gränsvärden för järnet i kroppen. Har dock inte hittat några konkreta värden.

Är det någon som kan hänvisa till någon hemsida, eller rent av vet dessa värden, så vore jag tacksam för hjälp

• Svar på tråden Någon som vet gränsvärden för järnet?
  • Umbra

Tyckte det stod lite konstigt på denna sida, järnvärdet är ju inte samma som Hb (men det verkar ju vara det dom menar?) Gränsvärdet för hemoglobin är ju ca 115 neråt medan järnvärdet är något annat. Men det var kanske Hb du menade?

• LHO

hej,

jag jobbar på ett lab och de värden s som vi använder är
    JÄRN 10-29umol/L för kvinnor och 13-36 för män.

Hb (hemoglobin) 117-149umol/L!

• Umbra

Ja, jag hittade 4-38 mikromol för kvinnor.

• LHO

Hej Umbra!
    Var har du hittat de värden (det måstae vara för järn eller?), de som vi använder på lab gäller för hela sverige så det där som du skrev måste vara från någon annanstans!!!!

• Umbra

Länken kanske fungerade dåligt men Karolinska Instiutet stod bakom iaf. Men dina är nog mer tillförlitliga!

• Firren

Har hört att under 110 i hb är lågt. Men på denna sida står dte att ända ned till 70 inte skulle vara ngn fara. Låter konstigt tycker jag... Låter lågt även om man inte skulle vara gravid...
    Tycker för övrigt att sidan var lite knepig. Står mkt konstigt där tycker jag. Men det kanske är enligt "boken" och det är ju inte samma som det verkliga livet alla gånger. Eller är jag konstig?

• Gabnus

Jag har för mig att min bm sa att för dom så var 119 en gräns. Sedan skulle man äta tillskott.

• Umbra

Tror att man menar att allvarlig blodbrist (under 70) kan vara skadlig, jag har också läst att det är först värdena är så låga som det egentligen blir riskfyllt för mamma/barn. Men här i Sverige strävar vi ju efter att man ska ligga över 110-115. Det är väl bara i u-länder som mammorna har sådan blodbrist av sig själva, pga kost etc. om de för övrigt är friska.
    Men håller med om att det står mycket konstigt på den sidan, man ska nog inte tro allt man läser på nätet, se ovan...

• Sandra84

Godkända värden ligger mellan 120-140, där 140 är väldigt bra och 120 mindre bra. Under hb värdet 120 borde du börja äta järntillskott.

• Sandra84

Godkända värden ligger mellan 120-140, där 140 är väldigt bra och 120 mindre bra. Under hb värdet 120 borde du börja äta järntillskott.

• Gabnus

Jag låg på 143, så jag är väldigt nöjd

• LHO

Om du har Hb under 117 då är det dåligt då ska man äta järntillskott, men om du har Hb under 80 då är det dåligt ,då brukar patienter (oftast)få blod... Om man har hb under 80 då klassas det som anemi men då måste man ta mera prover för att fastställa en sån diagnos...
    Det är inte heller bra att man har högt Hb dvs. över 149.

Mellan 117-149 är NORMALT Hb värde!!!!!!!!!!! (för kvinnor)!!!!!!

• Felix

Det finns ju olika svar vart man än tittar...
    Enligt WHO så är lågt Hb under graviditet = under 110, är man inte graviditet ska det räknas som för lågt om man har under 120.
    Men Hb är ju som sagt inte samma sak som järnvärde...

• minihopp

Hade riktigt dåliga järnvärden när jag väntade grabben....Allt över 115 var bra värden för mej o när vi kom ner under 105 blev jag riktigt trött o orkade väldigt lite, när jag som lägst låg på 87 fick jag åka in o ta järnsprutor, så hålla dej över 110 iaf ....
    Kram o lycka till.....

Svar på tråden Någon som vet gränsvärden för järnet?