• Suffe

Tips mot halsont, tack!

Har åkt på en dunderförkylning, kan nästan inte svälja, får inte behålla maten jag äter och mår allmänt visset. Är det någon som har något tips som lindrar det halsonda? Har inga mediciner hemma och är således ut efter huskurer.

• Svar på tråden Tips mot halsont, tack!
  • firhilwen

Lite olika kan det vara, men jag brukar köra med varmt thé. Har du honung hemma kan du blanda i lite för smakens skull.

Glass kan också lindra, speciellt om man har halsfluss.

Nåt du INTE ska prova är apelsinjuice, min moster "brände sönder" halsen efter att ha fått det tipset av nån.

• Suffe

Tack Kramizza!
    Du skrev honung, skit bra idé, fick alltid houngsvatten när vi var små ska testa om det funkar fortfarande. Glass är annars en bra idé eftersom det är gott oxå, får vänta till mannen har vaknat i från sin nattpass sömn. För jag kan ju inte gå ut och handla själv, jag är ju såååååå sjuk .

• firhilwen

Hoppas att du blir bättre snart
    Själv är jag ingen glassfantast (tål inte mjölk & ägg produkter) men jag kan gärna tipsa om det om det är bra!

Krya på dig nu!!!

• Majsan70

Man kan ta och gurgla sig med saltvatten. Jodet gör tydligen att det blir bättre. Har försökt själv, men tyckte det var så äckligt att jag spydde.

Mamma gör dock alltid så och blir frisk mycket snabbare.

• Tjockepoffa

Min farmor hade ett tips (äckligt, men som tydligen funkade på henne) hon värmde lättöl/öl och drack!!!

• Suffe

Tack tjejer ! Har snart fått i hop en hel måltid.
    Vad sägs om glass med honung med en skvätt ljummen öl till och som avslutning en riktig rackabajsare i fom av gurgel i saltlösning. Och ni förstår säkert om jag är borta i från den här sidan sen ett par dagar . Trevlig helg på er!

• AnnaMaria

Koka te som vanligt. Lägg i ca 10 st Eucalyptus halstabletter (såna där gammaldags små bruna pastiller som finns att köpa i påse). Vänta tills de löst upp sig ordentligt. Pressa då i saften från ca en halv citron. Magisk dryck som lindrar förkylning på riktigt!!! Krya på dig - från nyss dunderförkyld Anna!

• snutti

Honungsvatten är ju klockrent, det ka man dricka hur mkt som helst av utan att behöva oroa sig för koffeinhalter... Halstabletter med honung är också skönt för halsen och isglassar...
    Koka soppa ist för annan mat, också bra för halsen...

• Lindis 24

gurgla m saltvatten det är kanon. Halsonda blir inte lika farligt och det lindrar snabbare. Krya på dig. Jag har precis tillfrisknat så jag vet hur det känns.

• Sweetie

Säger som 2 andra här.. gurgla i saltvatten!! Det är inte det godaste med det funkar!

Krya på dig!

• snutti

Just ja det sa de till mig en gång på vc.. gurgla med saltvatten...
    tror det var två msk salt i halvt glas ljummet vatten...
    äckligt men effektivt

• ladyhawk

Echinaforce-droppar (röd solhatt) ska vara bra mot förkylning och Esberitox (tabletter). Båda finns på hälsokosten.

• Aiwendil

Det absolut bästa för halsont är:

1 msk vispgrädde (rinnig)
    Mosa ner en värktablett och låt denna "smet"
    rinna ner i halsen.
    Det tar bort det onda på bara 10 minuter och du kan äta och dricka som vanligt.
    Vet hur det är att ha RIKGTIGT ont
    Hade 5 halsflusser på raken en gång, inge vidare alls!

Testa!

P.s Ett glas whiskey är inte heller så dumt men du kanske har barn/gravid.

• Bri

Jag har hört att knäckebröd med majonnäs och en hackad vitlöksklyfta på skall vara bra. Har dock aldrig provat själv...

• Aiwendil

Haha... och inte kan jag stava heller ser jag

• LilleSkutt

Jag röstar på saltvattnet !!!!

• Tingen

Det finns nog lika många tips som det finns husmödrar.
    Själv fick jag alltid av mormor varm mjölk med eucalyptustabletter. Finns små bruna att köpa. PÅ baksidan finns också recept.
    Ett annat tips är varmt vatten, äppelcidervinäger och honung. Kanske inte det godaste. Men efter att ha druckit en kopp så svettas man rejält och har man förkylning/halsont så går det över efter några koppar.
    Lycka till

• sveamoder

www.alternativmedicin.se/ Hej! kolla in denna sida om du hittar nått!!
    Har en bok som heter mormors huskurer: där ska man gurgla sig i salviavatten!
    2msk torkade salviablad,1 liter vatten, låt dra i 20 min. sila och gurgla medans drycken är varm. Ja ja.. jag vet inte har aldrig provat men kanske värt att prova!

Svar på tråden Tips mot halsont, tack!