• doooris

Gymnasiet distans?

Någon här som har erfarenheter av att studera gymnasiet på distans?

• Svar på tråden Gymnasiet distans?
  • jocer84

Jag började plugga på distans när jag blev gravid som 17-åring(gick i vanligt gymnasie innan jag blev gravid). gick jättebra och jag pluggade hemma hela tiden min son var liten (hade tenta förta dagen jag kom hem från BB *stolt*. Nu skrev du inte om du har barn eller så, så att det är därför du ställer denna fråga? Kramar

• doooris

japp. är 17 och har en dotter på 3 månader. skulle börjat gymnasiet i höstas men bestämde mig för börja nu till hösten istället. men nu när lillan är här så känner jag att jag inte vill vara ifrån henne. kan man plugga distans oavsett vart man bor eller måste någon skola i närheten ha den "finessen" (vet inte vad jag ska kalla det )var det svårt att få saker gjort? hur blir det med idrotten?

• doooris

undrar också. är det försent att komma på nu att man vill plugga distans om man vill börja till hösten?

• Indianica

Man kan söka nu också till Kom vuxgymnasium iaf, vanliga gymnasiet är det väl värre med där tror jag man skulle sökt in nu i vår och antagningen i min hemstad är klar vet jag, men du kan fråga studievägledare. Har du tänkt gå en vanlig gymnasieskola? Tror du måste göra det va? För Kom Vux tror jag man måste fyllt 20 för att börja studera på och där finns det massor av distansformer.

Kolla med din kommun om det finns distansgymnasium för ungdomar. Tror tyvärr dte brukar vara dåligt med det. Kanske kan du få någonslags dispens ifrån ditt ungdomsgymnasium om det inte finns ett distansgymnasium? Så du slipper vara borta så mkt på dagarna, att du kan göra vissa uppgifter hemma och så...?

På Kom Vux läser man ju ingen idrott, skönt Visst krävs det disciplin med distans, men jag tycker det är en bra studieform då man kan förlägga studier till de tider som passar en själv och det inte är katastrof och barnen är sjuka och så. Kan dock bli lite ensamt då man sitter och läser själv.

I min kommun har vanliga kom vux vissa distansutbildningar och då "måste" man gå dem, men finns inte den kurs man kan läsa kan man läsa dem via NTI-skolan som li´gger i en helt annan stad.Men generellt gäller att man går de komvux kurser som finnsi ens kommun eftersom kommunen man bor i betalar. Vanligt ungdomsgymnasieum tror jag dock man kan läsa var som helst, kanske också på distans? Värt att kolla upp för dig!

• doooris

ok.ska ringa studievägledaren på skolan jag skulle gått i på måndag.tack så mycket för hjälpen jocer84 ocg Indianica.

• bettyboopan

Här är en. För mig har det funkat bra!
    Förutom vanligt gymnasie på distans finns det ju också motsvarande utbildning på Folkhögskola!

Svar på tråden Gymnasiet distans?