• Spinnway

Kan Järn överdoseras?

Jag tror att jag håller på att få järnbrist, är sanslöst trött fortfarande i v.15, äter mitt val kvinna som ska innehålla järn men undrar om det är ok att äta även järntabletter?

• Svar på tråden Kan Järn överdoseras?
  • evelyn

ja man kan inte överdosera sa min bm, eftersom blir det för mkt i "lagret" så tar inte kroppen upp mer utan det går med matens väg =)

• Theresé och Mini

Och min Bm säger att man visst kan få för mycket järn, kroppen kan ta upp för mycket och då är det farligt.

• Rozen

Mitt val kvinna innehåller endast 18 mg järn vilket i många fall är för lite när man är gravid. Jag lider själv av lågt blodvärde och MVC rekommenderade mig över telefon att ta Nifferex, 100 mg om dagen.

Bäst är klart att få tid för att ta sina världen

Hoppas att du blir piggare snart!

• mellie

Järn ska man inte äta om man inte behöver och har kollat upp att man har låga värden eftersom järn i för stora mängder faktiskt är livsfarligt (precis som allt annat iofs)

• Knytets mamma

Mitt val kvinna skall inte tas tillsammans med andra järnpreparat.
    Behöver du i så fall ta järntillskott så sluta med mitt val kvinna, och ta järn och folsyra istället och se till att få i dig resterande genom varierad kost.

mer än 20 mg tvåvärt järn/kg kroppsvikt kan ge symptom på förgiftning
    en dos på 400 mg tvåvärt järn kan vara livshotande för små barn

• tigger

På mitt informationsblad im Niferex står det:
    "Skulle du äta Niferex i normala doser utan att ha järnbrist är det ingen fara, eftersom kroppen bara tar upp järn när det föreligger en brist. Det järn kroppen inte behöver försvinner ut genom tarmarna."

Detta betyder ju inte att man inte kan överdosera. Men en tablett om dagen kallar jag inte att överdosera.

• Sapiens

jag äter mitt val kvinna 2 st per dag.. men jag är ändå trött. (och förstoppad

• Hallonet

Är det inte ok att kombinera järntabletter och Mitt Val kvinna om man tar den ena på förmiddagen och den andra på eftermiddagen??? Det har jag gjort...

• limpan

Jag hade 134 i blodvärde vilket var jättebra...frågade då om jag behövde ta några järntabletter i förebyggande syfte...men det skulle jag absolut inte göra för att då fanns risken att jag skulle må mycket sämre än jag redan gjorde. så för mycket är väl inte heller så bra kanske....men om det är farligt vet jag inte.

• Blackvelvet77

Jodå järn kan överdosseras. Max 200mg fast fråga din Barnmorska på MVC, hon vet säkert, har dåliga värden så jag tar 2 Nifferx 100mg alltså 200mg /dag

Svar på tråden Kan Järn överdoseras?