• Avalon

Ett glas vin till maten varje dag eller helgsupande?

I många kulturer hör det till att man tar ett glas vin till maten varje dag medan vi här i Sverige - jag ska inte säga alla, men merparten - sparar sitt drickande till högtidsstunder eller helger och då blir det ofta ett rejält intagande. Vad tror ni är mest skadligt för kropp och hälsa? Har vi ett osunt drickande här i Sverige? Hur ser det ut i andra delar av världen? Berätta vad ni tycker och vet av erfarenhet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-25 08:23:44:
    Jag ser också att utseendet på min omröstning inte ser så tjusigt ut. Ha överseende...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett glas vin till maten varje dag eller helgsupande?
  • Jennie med ie

Jag svarade "Annan åsikt". Jag tycker helt enkelt det beror på hur man hanterar alkoholen. Men det ses av någon anledning i detta landet, säkert andra också, som väldigt suspekt att dricka ett glas vin till maten varannan dag t ex men helt "normalt" att supa ordentligt på lördagarna. Och det tycker jag är både trist och märkligt, vad har man för bild av alkoholen då??

• Liten i magen

Svarade oxå annan åsikt.

Det största problemet med oss svenskar och alkohol är ju inte det ena eller andra alternativet. Vi har vårat "storsupande" på helg och fest plus att vi nu ska vara lite som andra länder och dricka vin till maten var och varannan dag. Vi har lagt till vin till maten/efter jobbet koppla av, samtidigt som den gamla "supkulturen" finns kvar.

Det är nog allra mest ohälsosamt!

(Ska tillägga att jag själv INTE är nykterist, förutom nu då när jag är gravid förståss)

• Trocadero

Tar hellre fem glas på lördagkväll, än fem glas utslaget alla veckans dagar!!! Alkohol skippar jag på vardagarna!

• CEEN

jag är en vardagssupare Jag dricker kanske 2 glas vin totalt på måndag-torsdag, på fredag och lördagen dricker jag max 2 glas/dag. Totalt ca 6 glas veckan.

Det finns också veckor då jag inte dricker något alls på vardagarna....Dricker aldrig någon annan alkohol, och finner inget nöje i att bli berusad. Därför så tycker jag att mitt sätt är bäst.

så från 2-6 glas/vecka blir det.

• Monstermamman

Jag dricker hellre ett glas rött till maten i veckorna än att jag super till på helgerna.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Peztis

Öppnar jag en flaska vin så brukar den räcka några dagar! Sambon dricker sällan och jag tar ett eller två glas per dag tills flaskan är slut. Två glas blir det väl den dag flaskan öppnas och det gör jag aldrig mitt i veckan.

• Mjao

jag svarade annat, jag tycker 1-2 glas per dag låter lite mycket, speciellt om det blir två glas 7 dagar i veckan.
    däremot tror jag att det är bättre att dricka mindre mängder men oftare än att supa ner sig på helgen. jag och maken tar gärna ett glas vin en vardagkväll, eller gjorde innna grav. i alla fall.

• Flickmamma 75

Jag dricker inte alls, men isåfall tycker jag att ett glas till maten EN gång i veckan räcker..

• underbara jag

svarade annan åsikt.

är ingen nykterist direkt men är inte den som dricker direkt.
    att dricka vin till maten varje dag e för mig helt obegripligt.
    tycker nästan det e alkoholistvarning.
    "maten blir så mycket godare med vin" e bara snicksnack och en ursäkt för att få ta sitt glas vin.

supa som en stolle på helgerna finns det ingen nytta till.

jag trivs bra med lite läsk eller möjligtvis EN cider i sällskap av goda vänner en helg.

jag tycker man ska vara försiktig med alkohol, det e en farlig drog!

• Indianica

Ingetdera!

I frankrike t ex dicker man lite varje dag och har många alkoholtrelaterade sjukdomar så det är absolut inte bra. Men vårt helgsupande, näe, kan knappast vara nyttigt i längden det heller. Inte regelbundet och att supa sig redlös vid stora högtider.

Svar på tråden Ett glas vin till maten varje dag eller helgsupande?