Resecheckar?
Hur fungerar resecheckar?? Kan det vara en bra idé att ta delar av valutan i det??
Måste man uppsöka en bank sedan på resmålet för att det ska bli riktiga pengar??
Kramar
Hur fungerar resecheckar?? Kan det vara en bra idé att ta delar av valutan i det??
Måste man uppsöka en bank sedan på resmålet för att det ska bli riktiga pengar??
Kramar
Det enklaste är ju att använda kortet bara. Resecheckar har jag inte hört att någon har använt sedan mitten av 90-talet men det finns säkert kvar.
När du har skrivit under dina resecheckar så fungerar det som en vanlig check som du kan betala med på det ställen som tar emot checkar
Ibland tycker jag faktiskt att resecheckar kan vara en bra idé som komplement till kort. Jag har vid flera tillfällen varit på platser där uttagsautomater är sällsynta eller inte fungerar, och då har det varit bra att kunna gå till någon bank och lösa in ett par hundra dollar i resecheckar. På många platser kan man dock inte betala med resecheckarna, utan man får växla in dem på en bank. Olika praxis i olika länder.
håller med att det kan vara bra att ha lite i resechekar beroende på vart man skall, bank å många hotell löser in dem, på en del ställen kan man betala med dem.
tryggheten är ju att man inte går miste om pengarna om de blir stulna.
men åker man på vanliga charter resor i välbesökta länder så är det nog knappast någon som använder dem mer, de kostar ju tyvärr en del.