• lycra

Vad skiljder det att köpa bostadsrätt radhus & vanligt?

Har kikat lite på bostadsrätt radhus & ett radhus man köper på "riktigt".. men vad är det som skiljer? Jag förstår att man betalar en hyra i bostadsrätten + värme & vatten ibland ingår.. men hur är det med att t.ex. måla om, slå ut väggar & lägga nytt golv? Måste man få föreningens tillstånd för det?

• Svar på tråden Vad skiljder det att köpa bostadsrätt radhus & vanligt?
  • puss

slå ut väggar måste man ha tillstånd, i de flesta föreningar.

• längtarefterbarn

I det bostadsrättsradhus vi bodde fungerade det i princip som vilken lägenhet som helst.
    Vi skulle ha tillstånd för att slå ut väggar, bygga altan osv. Måla om utsidan fick man överhuvudtaget inte göra för det gjordes med jämna mellanrum ändå. Alla skulle ha samma färg.
    Däremot lägga nytt golv, byta ut vitvaror eller vad det nu kan tänkas handla om var inga problem!

• Callina

Köpa radhus *på riktigt*? Frågan är vad du menar med det? Jag bor i radhus som är friköpt, dvs inte bostadsrätt utan jag har köpt huset, precis som när man köper en villa. Då är det ingen förening som kan bestämma vad jag gör i mitt radhus. Däremot finns ingen att klaga hos heller. För och nackdelar :)

• längtarefterbarn

fast i en del friköpta radhus finns föreningar som har en hel del att säga till om även om huset är friköpt.
    Mina svärföräldrar får tex inte måla om huset i vilken färg de vill eller ha vilken färg de vill på takteglet osv

• lycra

när man köper en bostadsrätt.. äger man då den alltså helt o hållet? är det ungefär som att köpa ett hus förutom att man behöver vissa tillstånd + man betalar hyra.

• Mitra

När vi skulle köpa radhus sa vår bankontakt något bra när det gäller radhus. Det spelar egentligen ingen roll om det är förening eller friköpta för man kommer inte undan grannarna i alla fall...

Vi bor i bostadsrättsradhus nu med låg hyra och högre insats. För hyran får vi värme, vatten och yttre underhåll, inkl stammar. Nu har vi tur att hyran är låg, vilket motsvarar nästan värmekostnaden i ett rahus.

Man kan väl säga att man äger lägenheten och föreningen äger huset. Du har fri rätt att göra vad du vill inne med tapeter, golv, vitvaror, kök, badrum m.m. men det kan vara vissa restriktioner med att slå ut väggar osv. Om det skulle bli fuktskador eller liknande så betalar föreningen det, om det inte är självförvållat. Men här kanske det är olika... Dessutom finns det gemensamma verktyg, färg, trädgårdsredskap m.m att låna.
    Många områden med friköpta radhus har samfälligheter som fungerar nästan lika som en bostadsrättsförening.

• rasajj

Vad jag forstar sa betyder bostadsratt att du koper ratten att bo dar. inte sjalva byggnaden som sadan...

Svar på tråden Vad skiljder det att köpa bostadsrätt radhus & vanligt?