• antoinetta

Lär mig leva fattigt.....

Hej, jag har precis tackat ja till en lägenhet och sociala har beviljat mig (högst) 3800 kronor eller enligt diskution om jag behövde mer. Så risken finns att jag får minus 300 av riksnormen på försörjningsstödet - om inte sociala godkänner den 3:a som kostar 4074 kronor/mån. Sociala föreslog en 2:a för 3800:- men det är svårt att få eftersom jag inte stått i kö så länge. Därför tackade jag ja till 3:an igår, eftersom jag får barn i AUGUSTI (BF 13:e).

Tror ni jag klarar mig på 300 minus på riksnormen då?
    Vad kan man dra in på?
    Jag får mitt första försörjningsstöd nu, och har aldrig haft eget innan så det blir tufft för mig. Hårda krav.
    Någon som har erfarenhet av storkok och matlista för jag har hört att det är detta som gäller för de flesta. Jag är inte bra på att laga mat direkt så ge mig lite billiga tips inför flytten. - Om nån har lust....

• Svar på tråden Lär mig leva fattigt.....
  • HeddaBigBum

godis! Jag spenderar nog lätt 300kr på godis i månaden...

• saraseal

ja har du stor frys så går det ju att göra storkok och frysa in, baka bröd mm.
    Men man tjänar ju mycket på annat oxå, tänka efter vad man verkligen behöver. Strunta i saker som saft, dricka och att ta en promenad eller cykla istället för att ta bilen eller bussen om du nu brukar göra det.
    Gör en budget varje månad och "dosera" ut pengarna för mat och omkostnader efter att dina räkningar är betalda, se till att du har lika mycket varje vecka att leva för, tar andra veckans pengar slut pga oväntad utgift så nalla inte på nästa veckas pengar utan fösök lösa det med de matvaror du har hemma, på så sätt hamnar man aldrig efter..

Jobbigt men detär inte föralltid, Lyckatill! kram

Mvh Sälen =)
  • Barbablond

Bra tips här ovan. Jag tycker att det kan vara lite utmaning i att t ex laga så billig mat som möjligt (men god förstås!).
    * Köttfärs kan man blanda med majs och rivna morötter när man gör köttfärssås.
    * Storhandla 1 gång/vecka i stället för att dutta.
    * Se över dina räkningar - kanske ska du byta elleverantör eller mobiloperatör?

• saraseal

ja morötter är jäkligt bra att blanda ut mat med, gott är det oxå =) passar i allt köttfärssås, pastasås, gratänger soppa mm.. billigt nyttigt och gott! =)

Mvh Sälen =)
  • HeddaBigBum

saraseal:
    undrar om du jobbar på min gamla gymnasieskola?
    Vi hade 85% killar på min skola, men fick lika mycket pengar till köket som gymnasiet bredvid med 75% tjejer. Alltså fick vi myyyyycket morötter i maten, för "morötter är billiga och har en neutral smak"... alltid samma kommentar efter varje matråd.

• anime

Kolla i min blogg så finns det flera vegetariska recept som är billiga och enkla att laga!

• marlene23

Krossade tomater, paprika (går även bra utan paprika eller med champinjoner), röd lök, kryddor (typ basilika, timjan..osv) låt småputtra i kastrull en liten stund, servera med ris

• mojmojmoj

Handla på billiga eller större butiker...blir ofta mycket billigare. Och skaffa ett kort eller konto fär du månadsvis sätter in de pengar som ska gå till mat.
    Då vet du att det alltid finns pengar till mat- hela månaden. Visar det sig att du handlat för dyr mat i början av månaden gäller det att megabudgethandla resten av månaden......men se till att inte norpa av andra konton/pengar.

Vi är två, och sätter in 2000 till mat varje månad, men vi skulle lätt kunna dra ner på det kontot.

En annan sak: Sluta ät mackor. Bröd och pålägg är rena plånboksboven!!

• mitt nya liv

leta efter böcker på tex röda korset som heter bland annat bra och billig mat, billig mat för gourmeter etc..

• marlene23

makaronilåda i ugn är billigt.
    lasagne är lätt att frysa in och blir oftast mycket av.
    hemlagade kött och grönsakssoppor med hembakt bröd är billigt.

Svar på tråden Lär mig leva fattigt.....