Förra sommaren grubblade jag mig massor.
Jag hade sommarvikariat på äldreomsorgen som låg i närheten av mitt boende. På morgonen kunde jag vakna och ha sådan magvärk, så jag var tvungen att sjukanmäla mig.
Detta hände oftare och oftare. Personalen blev arga på mig och jag VET att det snackades bakom min rygg om att jag inte alls var sjuk. (Ja, ni vet hur snacket går på äldrevården bland personalen)
En morgon hade jag första tiden och det innebar att jag skulle vara ensam på hela avdelningen i 45 minuter. Var TVUNGEN att gå till jobbet, fast jag egentligen låg hemma och hade så ont och mådde så illa. Gick dit och när resten av personalen kom till arbetet berättade jag om min situation och bad om att få gå hem. En kvinna i personalen (som jag aldrig kom överrens med) menade att "du får du ringa in en vikarie själv". Hon menade att dom inte kunde vara tre stycken och ta hand om alla? Öh. Det har dom kunnat förut, men men.. Hon tvingade mig alltså att ringa efter folk som kunde hoppa in, halv 8 på en lördagsmorgon. Ingen var så värst sugen på det.
Jag pinade mig igenom dagen och så fort jag fick en paus så lade jag mig ner i soffan på personalrummet. Jag hade larmet på mig, så när någon av de äldre tryckte på sitt larm (det gör dom fast dom bara behöver ett glas vatten) så var jag under en viss period tvungen att låta larmet gå över till ett annat, då jag hade fullt upp att ta hand om en tant som skitit ner sig totalt! Larmet ringer (personal) och jag kan inte svara.
Rätt som det är kommer kvinnan upp och vrålar:
- Varför tar du inte larmet för!?
Säger som det är. Jag kunde inte svara - jag hade skit över hela händerna! Då säger hon att jag ska ner och prata med våran tillfälliga chef. Går ner och får ha en diskussion med henne. Chefen säger att man klagat på hur ofta jag är sjuk pga illamående! Hon menar att så ofta mår man inte illa.
Det slutar med att jag får LJUGA min tillfälliga chef i ansiktet och säga att mensen är försenad och jag tror att jag är gravid! Då var det plötsligt helt OK. Hon säger att jag kan gå hem - detta gör jag dock inte. Pinar mig igenom hela dagen, kommer hem och gråter.
Vågade inte sjukanmäla mig efter detta - TROTS att jag mådde så illa att jag nästan spydde.
Det visade sig att det var ett annat problem. Det blir så med mig när jag inte äter regelbundet (svårt att äta regelbundet, då man jobbade skift denna sommar)..