• Flickmamma 75

Hur blir det om downisar får barn? *nyfiken*

Såg en underbart söt liten flicka på tåget i dag, med downs syndrom. Kan fortfarande inte släppa hur otroligt söt hon var..

Hursomhelst, jag måste bara fråga en sak som jag är så nyfiken på. Kan en med downs syndrom få barn, och isåfall, hur stor chans är det att de barnet får samma syndrom? Får de barnet såna drag då? T.ex. sneda ögon och så? Eller får den dom dragen som personen med downs syndrom skulle haft om han/hon inte hade det? Jag är så nyfiken bara. Måste få veta.

• Svar på tråden Hur blir det om downisar får barn? *nyfiken*
  • Minda

Män med DS är sterila. Jag vet att det cirkulerar information om att det ska finnas dom som har fått barn, men jag vet inte om det stämmer eller inte.

Kvinnor med DS däremot är fertila och kan få barn! Om de får det är det det 50% chans att barnet också har DS. Vad gäller utseendet så gäller det väl samma sak där som för alla, man tar mer eller mindre efter sina föräldrar!

• Nyfiken gul

kanske inte hör hit men..

en kvinna jag lärde känna i stockholm bodde i ett slags gruppboende med flertalet som hade Downs.. även hon själv hade Downs dock mer lindrigt än dom övriga.

Hon hade en pojkvän och hon blev med barn. Tyvärr blev hon mer eller mindre tvingad till abort då hon inte ansågs lämplig som förälder och stod under lagen om LSS, fick höra ett par år senare att hon även blivit sterilserad o det också nästan av tvång...hon hade tydligen blivit gravid en gång till men fått missfall...

så bli med barn kan dom uppenbarligen men frågan är om dom får behålla sina barn?

• Minda

Nyfiken gul: Det vet jag tyvärr inte mycket om, men jag känner till ett fall med en kvinna som har DS och två barn. Hon har dock en mycket "lindrig" utvecklingsstörning, det är ju väldigt olika.

• mammatill5

Man får inte glömma bort
    att det finns Downisar UTAN utvecklingsstörning

• lousa

I met a doctor who has seen thousands of patients with down syndrome he told me Girls with down syndrome can get pregnant but they have a high risk of miscarriage and 50% of chance the baby may have down syndrome. He also told me guys with down syndrome are not steril but their level of sperma is very low

• adrenalin

Jag läste i allers om en utvecklingsstörd mamma som fick barn, och en av hennes barn skrev en bok om hur fruktansvärt jäkla hemskt hon hade haft det.

Mamman hade tydligen en grov störning och när hon skulle tvätta barnen så gjorde hon på samma sätt som när hon tvättade ugnet tex, hon såg ingen skillnad :/ (stål-ull).

Så tydligen kan de få? Och dottern var för övrigt utan några som helst handikapp.

• lousa

they show a documentary in the danish television of a woman with cerebral palsy who was married and had a baby and she got a personal assistant but she took care of the boy and he was healthy and going to dagis and doing fine

• Moomin

lousa: Om det var samma dokumentär som jag sett så mådde barnet inte alls bra. Mamman kunde inte hålla barnet själv och accepterade inte att assistenten tog upp barnet och vaggade honom när han var ledsen. Till slut tog pappan över som assistent. Då blev det vad man kunde se ännu hemskare. Mammans behov av hjälp och stöd kom hela tiden före pojkens. Han grät långa stunder och var mycket ensam. Socialtjänsten och dagis var dessutom allvarligt oroade över att han knappt pratade och inte verkade kunna umgås med andra människor ordentligt...

Jag satt med mitt barn i timmar och grät för den lilla killens skulle efter jag sett filmen...

• lousa

hej no that was not the same I saw the one you are talking about. they showed it some months ago wasnt it?

The one I saw was when we were living in DK and it was some years ago.

• Moomin

lousa: Ja, den jag såg visades här i Sverige för ett par månader sen.

• lousa

yes I saw it I was sad to see it I have a boy with special needs and I feel sad to think he is full of love and will not have a family on his own:( but that is life unfortunately
    The other documentary I saw show a story similar but more positive

• Lefo

Flickor med DS kan få barn och då 50 % chans att barnet får DS.
    Män är sterila (men finns förstås undantag men detta är vad jag hört promille).
    Sedan kommer den stora frågan om personer som har utvecklingstörning ska ha barn.
    Jag har absolut inte kommit tid i mina tankar ännu, jag har dom nu på skolstart (om tre år).
    Men jag tycker detta har med vad man har för utvecklingstörningsgrad (vad hemskt och stelt det lät men hittade inget annat ord just nu).
    Men säkert kan en DS tjej bli en super bra mamma lika som en normalstörd mamma kan bli värden dåligaste mamma.
    Jag hade en arbetskamrat (som jag fortfarande träffar då och då) i flera år som hade en utvecklingstörning som gjorde att hon på vissa biter hade väldigt svårt men på vissa bitar var hon i stället väldigt smart (långt över mig som är ?normal?).
    Hon har två barn och någon bättre mamma får man leta efter, vissa saker för henne går väldigt långsamt men hennes barn älskar sin mamma och är nu runt 20 och är helt ?normal? och dom tycker att dom har haft den bästa uppväxt som man kan ha fast deras mamma är som hon är (detta är deras ord om sin mamma som dom älskar).

/Lena

• lousa

I think you cannot measure happiness upon an IQ sometimes...

• lousa

what I mean with this is that those kids got love and that is very important. There are studies that prove that kids who have EQ emotional Quoficient develop very well.

• adrenalin

Jag tror också det beror på graden och sen hur mycket omgivningen bryr sig.
    Så länge mamman har ett socialt nätverk bakom sig att falla på när det går dåligt så tror jag det blir bra!

Svar på tråden Hur blir det om downisar får barn? *nyfiken*