• Pimkies

Ska göra en tårta med oblat, har lite frågor!

Har beställt två Nalle puh oblater från Wilfli.

Hur gör jag nu, jag ska göra en tårta med grädde som obletn ligger på och har två frågor:

1. Hur lång innan det att tårtan ska ätas ska man lägga på oblaten för att den ska bli mjuk?

2. Måste jag spritsa en kant runnt oblaten för att inte kanten ska viks upp, vad har ni för erfarenheter av det?

kanske kan testa att göra utan spritskant, och ser jag att den viker upp sej lägger jag på grädden då?

• Svar på tråden Ska göra en tårta med oblat, har lite frågor!
  • Aelwa

Kan vara bra att spritsa kanten före, för oss brukar den vika upp sig annars! Vi brukar låta den stå minst en timme i kylen.

Kramar

• Pimkies

okej!

För jag har sett vissa som inte spritsat, skulle vilja undvika de, men det kanske är olika från oblat till oblat beroende på vart man köper!
    men som sagt skulle vilja undvika kanten

• anezka
    Pimkies skrev 2006-05-25 19:04:56 följande:
    Har beställt två Nalle puh oblater från Wilfli.Hur gör jag nu, jag ska göra en tårta med grädde som obletn ligger på och har två frågor:1. Hur lång innan det att tårtan ska ätas ska man lägga på oblaten för att den ska bli mjuk?2. Måste jag spritsa en kant runnt oblaten för att inte kanten ska viks upp, vad har ni för erfarenheter av det?kanske kan testa att göra utan spritskant, och ser jag att den viker upp sej lägger jag på grädden då?

Svar på frågan

1. ca 1-2 timmar innan

2. nej du behöver inte spritsa runt om men det blir snyggare då

varför skriver du inte och frågar hos wilfli där du beställde dinna oblatbilder ?
    nu har jag svarat i alla fall på frågorna men alla gör olika angående oblaten därför ger man ingen beskrivning på hur man gör utan det är upp till varoen hur man vill lägga dom på sin tårta

• anezka

Du kan använda typ skrivgel som klister runt kanterna så garanterar du att dom inte viks upp

• JFL

Jag har bara använt sockerplatta, men oblaten fungerar liknanade. Jag la den på tårtan 1 timme innan gästerna kom, på 10 minuter hade den smält ner helt på tårtan.Spritsade kanten gjorde jag mest för att det skulle se fint ut. Men du borde kunna strunta i att spritsa och som du skriver vänta och se om det behövs.
    Se till att grädden under oblaten är helt plan innan den läggs på.

ღMor Jennyღ
  • anezka

skrivgel är sådant man använder för att skriva på tårtor finns i vanliga affärer

• Blah

Den här rubriken gav mig minst sagt konstiga associationer. Jag måste vara skadad.

• Pimkies

trodde du jag skulle lägg apå sånnaman får i kyrkan??

anezka - okej, trode bara det fanns i rött och grönt...

• anezka

mycket möjligt men det syns inte direkt under oblaten använder den själv i blan

• Pimkies

måset fråga en sak till...

1-2 timmar för att oblaten ska bli mjuk, men kan den bli förstörd om den ligge rlängre, tänkte göra tårtorna nu ikväll, kan jag lägga på oblaten då oxå eller blir den förstörd då istället?

hoppas någon vill svara!!

• anezka

alltså oblaten ska läggas på tårtan 1-2 timmar innan den ska ätas annars kommer oblaten torka ut och den blir inte vacker alls

varför frågar du inte hos wilfli i stället där får du snabbare och bättre svar än här ju

• Pimkies

det tror jag inte då jag ska ha tårtan imorgon, man får ju alltid snabba svar här... men tydligen inte alltid så trevliga... jag har ju inte tvingat dej å svara vad jag vet...

tack för ditt svar iaf! det har hjälpt mej mycket!

• anezka

det var inte menat att vara otrevlig bara det att jag vet att du skulle ha kunnat få svar snabbare hos wilfli. Eftersom jag är den som driver wilfli och sitter med sidan hela tiden och inte här helatiden men men så kan det va, lycka till i morgon och hoppas barnen blir nöjda

• Pimkies

okej då missuppfattade jag!

Jag tänkte att ni hade stängt eller lite kort om folk nu när de är helg å så, men om jag hade hunnit få svar var det ju jättebra!

Tack för dina svar ändå!

• anezka

Jag sitter här från det att jag går upp tills jag går och lägger mej hehehe långa dagar kan det bli men jag har inte bara wilfli utan en massa annat oxå därför håller jag hög standard för mina kunder även om jag bara svarar i tel vissa tiden och inte på kvällarna men via datorn kan man oftast få svar av mej eller en annan vi är alltid två som jobbar lycka till i dag med din tårta ska själv göra klart min så fort affären öpnar och jag kan köpa spritspåsar

trevlig helg och morsdag

• Pimkies

okej men va bra då vet jag till en annan gång!

tårtorna är klara sk astrax lägga på den ena oblaten å hoppas på att den inte viker upp sej!

Svar på tråden Ska göra en tårta med oblat, har lite frågor!