• Tabby

Minifom

Ni som ger Minifom, ger ni före *varje* måltid? Även på natten då ni kanske måste amma. Märker ni någon skillnad om ni ger på natten oxå som om ni inte skulle göra det??

• Svar på tråden Minifom
  • Jennifer28

Vi ger inte minifom på natten men alla andra mål. Det funkar bra för oss

• Simons mamma

Vi gav Minifom vid varje måltid de tre första månaderna. Nu ger vi endast dagtid. Jag tror att man får prova sig fram, alla barn är olika.

• Snara79

Ger minifom alla mål dagtid men ej nattetid. Funkar toppen bra! slutade nu o hon fick ont direkt... Bara börja igen...hon är snart 4 mån. Får hålla på ett tag till!

• LindaTosa

Kan man ge det så ofta då??? På förpackningen står ju annat.....men ni har väl redan rådfrågat läkare antar jag.....?!

• Alvi

LindaTosa: "Så ofta"??
    Vad sjutton är rekommendationerna...? *har jag missat nåt?*

• Marlin

Vi ger 30 droppar Minifom före varje måltid, dag som natt (om det har gått mindre än en timma sedan senaste amningen får hon inget, men annars varje gång). Dosen har vi fått rekommenderad från barnläkare på lasarettet, då mindre doser inte gav någon som helst effekt på lilltjejen... Det är bara att bita ihop vid tretiden på natten och gladeligen droppa fram Minifomet, för annars blir det så synd om henne.

• Stora

Ger inte på natten...det funkar iallfall för oss ändå!

• Alvi

Marlin: OJ, 30 droppar...!
    Droppar ni det verkligen eller sprutar ni ut en ungefärlig mängd....

*ser er framför mig, stå i evigheter och droppa*

=)

• Marlin

Sisu: Vi droppar faktiskt... det tar en liten stund. Du må tro att det droppas fort när hon vaknar och är vrålhungrig...

• sosarorra

är det receptfritt?
    skulle behöva till min son.

• Emm

vår BVC sköterska sa att minifomen ska stå i kylskpet men... på flaskan står det att den kan vara i rumstemp i en månad. Likaså sa de på apoteket + att de sa att den kan vara för kall bebisen om den kommer direkt från kylen. Någon som vet vad som gäller?
    Dessutom undrar jag om man kan droppa upp på skeden i förväg typ när man är lite halvvaken efter en amningsstund och sedan låta det stå på skeden till nästa amning som då är tre timmar senare.

• Anki3

Hej! En liten fråga, när kan man börja med Minifom? Min Emil är bara 2,5 veckor men har lite bekymmer med matsmältningen. Kan man börja så tidigt? Hälsn. A

• Mausiii

Anki3
    Ja, du kan börja så tidigt. Minifom tar bort ytspänningen och det finns inga biverkningar rapporterade. Vi tog upp till 40 droppar/måltid när vår son hade det som värst. Har du provat med kolikmassage? Det hjälpte vår son mycket också. Fråga BVC om hur man gör!

Det var bara bökigt att ge Minifom på sked, så efter ett tag hällde vi ner det direkt i flaskan. Funkar lika bra det med (om man har flaskbarn förstås).

• pernixxon

Vilken tur att jag hittade detta inlägg....... Min flicka har haft ont magen denna vecka så när jag läst detta inlägg så åkte jag till apoteket på en gång... Nu mår hon bra och minifomen fungerar hur bra som helst på henne, vi har sovit nästan hela natten på en hel vecka.

Svar på tråden Minifom