• JennieA

hur blanda välling med ersättning?

Min tjej blir snart sex månader, och vi ska börja introducera välling nu i dagarna, jag har suttit och läst lite här och sett många som blandar 50/50 välling/ersättning i början för att inte chocka magen.
    Ni som gjort så, hur har ni gjort när ni blandar? Har ni blandat var grej för sig och sen hällt ihop det, eller har ni haft ner både vällingpulver och ersättning i flaskan på en gång?

• Svar på tråden hur blanda välling med ersättning?
  • giz

jag blandade 50/50 i vällings burken efter som det var lika många mått oavsett.......

• Pyssel

Jag började med 1/4 och ökade närjag var säker på att det funkade. Barnets mage var väldigt känslig.
    Gör som känns enklast. Överbliven ersättning/välling kan du spara i kylen till nästa mål om du ställer in det på en gång.
    Kram!

• FruSöderström

det kvittar hur du blandar, huvudsaken är att det blir rätt mängd.

Man ska inte spara överbliven välling/ersättning pga bakterierisken,

• ceci lia

Jag blandade inte utan gav Alma en flaska på en gång. Hon äter fortfarande endast två flaskor välling/dygn och ett mål ersättning (resten riktig mat). Jag tror inte på att vällingen ska ersätta vällingen utan att de är skilda saker. Man behöver ju inte blanda vid varje mål utan kan ju ge en flaska välling/dag och resten ersättning.

• dofsan

blandade inte heller, bytade ut ett mål i taget........

• FruSöderström

men jag tror ändå att man ska vara försiktig och inte gå på så snabbt, att ge en hel flaska tycker jag är för mycket i början, det kan gå vägen men det är kanske onödigt att chansa, hon kanske får jätte ont i magen då.

• ceci lia

Men har man ätit grö innan så är det ju ingen skillnad mot vällingen. Fast alla har väl inte ätit gröt innan förståss.

Svar på tråden hur blanda välling med ersättning?