• Anonym (fegis)

Snälla tips på hur man säger "jobbiga" saker på ett snällt sätt

Hjälp!!

Jag är en snäll och artig tjej som är lite konflikträdd och väldigt rädd att såra andra, har ni bilden klar för er

Jag är också ganska rädd för sjukdomar speciellt vad det gäller mitt barn. Min fråga är hur man säger till sin omgivning tex en tjej ( 13år) i min bekantsskapskrest har herpes på munnen, hur säger jag till henne att jag inte vill att hon rör mitt barn när hon har aktiva sår, på ett snäll sätt.

Barn är ju inte så noga och jag vill absolut inte att hon tar på sig själv på munnen och sen är i ansiktet eller på händerna på min dotter.

Det här är verkligen ett problem för jag vill heller inte göra denna tjejen ledsen eller generad. Men jag har så svårt att säga ifrån samtidigt så är min dotter det allra viktigaste och jag är ju hennes mamma.

Hur säger man sådana här besvärliga saker på ett snällt och konstruktivt sätt?

Jättetacksam för svar. ( jag vill vara anonym för att inte lämna ut mig någon)

• Svar på tråden Snälla tips på hur man säger "jobbiga" saker på ett snällt sätt
  • msmalin

jag tror det bästa är att säga det rakt ut... du akn ju fråga om hon vet om att hennes munsår smittar o att du itne vill att bebisen ska få det.. tror nog en 13åring förstår om man bara förklarar varför

• Anonym (fegis)

När du säger det så låter det så enkelt och vettigt, men jag tycker att det är så jobbigt jag våndas verklgen för att behöva säga till men jag kommer att göra det på ena eller andra sättet, för jag mår ännu sämre om jag inget säger alls.

Den här tjejen och jag och min dotter ska bo ihop i helgen, det är därför jag är så orolig och hon brukar ha väldigt stora sår.

• LillaLulla

Tja, tala med tjejens mamma om behandling av såren? Och förklara för tjejen att det smittar.

• Anna1111

Har hon herpes på munnen nu? Om hon inte har det så kan du vara lugn, då smittar det inte alls. Det är bara när herpesen är aktiv och man har sår.

• Anonym (fegis)

Tänk om hon är fullt medveten om det, det är ju som att ngn skulle säga åt mig " du tvättar väl händerna efter toa" jag skulle bli skitförnärmad.

Grejen med herpessår är ju att de är väldigt smittsamma och de kommer och går, de går ju inte bara att behandla, sympomen kan man ju behandla men inte viruset.

Jag tänker säga så här:

"De där munsåren är väldigt smittsamma och jag är så rädd att A ska få det så jag vill helst inte att du tar i hennes ansikte eller hennes händer, och det säger jag inte för att vara taskig utan det är för bebisens skull hon kan bli väldigt dålig när hon är så liten" jag kanske skarvar lite, men jag är ju konflikträdd

Vad säger ni kan man uttrycka sig så här?

• Sar

Det var både ett fint och trevligt sätt att säga detpå!

• Anna1111

Det låter bra det TS.

Men som sagt om hon inte har aktivt herpes precis när ni träffas så smittas hon inte utan bara när hon har sår.

• Anonym (fegis)

Ja jag vet att det bara är aktiva sår som smittar , min mamma har herpes men vare sig jag eller min bror har fått det just för att hon har varit otroligt noga med hygienen.

Jag får se imorgon om hon har sår eller ej, men jag kommer fortfarande känna mig taskig men det kan jag väl leva med iof

Ytterligare ett dilemma blir det om mina "regler"inte följs ska man då säga till igen... snälla ta inte i henns händer och ansikte.

Åhhh jag önskar att man vore en tuff sak som inte var så rädd för vad andra tyckte och tänkte.

• Anna1111

Även om man är 13 så kan man glömma i lekens stund vad som gäller, så då är det bara att säga till igen. Det är inget fel.
    Jag har förskylningsherpes, så när det är aktivt vill jag inte pussa mina barn. Så då blir det kramen istället.

• msmalin

tror säkert det kommer gå jätte bra... tror inte hon kommer ta illa upp.. har själv sagt det på sånna sätt till barn här hemma o de har inte tagit illa upp... kan tillägga att även jag kan vara konflikträdd periodvis

• Anonym (fegis)

msmalin:

säger du på samma sätt ungefär och de förstår det? kan herpes smitta via leksaker typ om man har virus på fingrarna och ger henne en leksak? Hur hård ska man vara?

• msmalin

nja jag tror inte det smittar riktigt så lätt det ska nog vara bakterier via fingrar eller liknande... jag har själv herpes o pussade mina syskon när vi var små o jag pussade mina föräldrar när jag hade utslag utan att de blivit smittade av min herpes så hon kan nog hålla i leksaker sen behöver hon itne ta på såren o sen i dottern väldigt onödigt o inte pussa iheller, men jag tror 13åringar förstår väldigt väl om man säger till dem o visst kankse behövs det upprepas..

jag har sagt till ungefär som du tänkt o det har funkat

tror bara du behöver be henne att inte pussa henne o tvätta hänerna nogrant...o inte pilla på såret

• Anonym (fegis)

Tack så jättemkt för alla svar

• Sar

Kom och tänka på att det kanske är värt att säga till hennes mamma och be henne säga till dottern typ "nu måste du tänka på att inte pussa bebin eller röra vid utslaget och sedan röra bebin". Just så att inte dottern känner sig pestsmittad eller så.

Svar på tråden Snälla tips på hur man säger "jobbiga" saker på ett snällt sätt