• AnitaE

Ont i tumlederna?

Någon fler än jag som efter barnet fått så ont i båda tumlederna, rädd ibland att jag ska tappa lillen.
    Hört man kan få reumatism? Anita

• Svar på tråden Ont i tumlederna?
  • JennyCB

En kompis till mig fick detta. Hon spände ut handen som stöd när hon ammade

• havsbris

Men vad tråkigt för dig mitt i din lycka.
    Hppas det blir bättre.

• Shira

Du har inte en sangenic blöjhink? Jag har skitont i ena tumleden hela tiden nu för tiden, och har kommit fram till att den belastas varje gång jag öppnar hinken, det är då det gör som mest ont. Förmodligen en muskel/led man aldrig använder annars. Ville bara kolla. Hoppas det inte är nåt bestående du fått!

• AnitaE

Inget med blöjhink, hoppas det är vanlig överansträngning, ska
    till läkarn på MVC på tisdag och kolla. Har dessutom ett jättebråck efter mitt kejsarsnitt som är från naveln och ner.
    Muntert värre.

• maey

Har fått ont i alla fingerlederna, speciellt lillfingrarna som liksom "hoppar ur led" på morgnarna.
    Var och tog reumatismprover eftersom jag var orolig, och de visade ingenting.
    Antar att det är något hormonellt som har kommit efter graviditeten.

• laven

Jag hade liknande åkomma efter alla barnen - överansträngning i samband med hormonförändringar, eller nåt. Löste sig iallafall efter att jag gått med stela vristskydd i fflera veckor. Det hjälper!

• Jalapeno

ska skriva lite tydligare, dom där stela handledsskydden får du av en arbetsterapeut.

• laven

...handledsskydd menar jag naturligtvis också (jäkla engelskan!)

• Sunflower77

Jag har också ont i tumlederna, fick det i samband med att jag hade karpaltunnelsyndrom under graviditeten. Var hos en arbetsterapeut som sa att detta var vanligt och att jag skulle göra vissa övningar samt använda handledsskydd på natten. Jag fick en tid hos arbetsterapeuten via vår bvc-sköterska. Lycka till!  

• MalinMalin

Usch va trist, det gör ju så ont. Jag fick inflamation i tummens senor (Morbus de Quervain) efter att jag fick barn och det blev så illa att jag behövde operera dem. Vänster för två månader sen och höger för en månad sen. Hade jag fått leva om det senaste halvåret så hade jag krävt en sjukskrivning direkt så att sambon kunde vara hemma och ta hand om Thea. Nu fick han ju vara hemma efter operationerna istället så vi tjänade ju inget på att jag bet ihop och ändå tog hand om lillan. Hoppas det går bättre för dig, att det räcker med skydden man kan få kanske.

Svar på tråden Ont i tumlederna?