• Anonym

kliar och svider flera dagar efter samlag..

Det är verkligen jättejobbigt.. klådan brukar hålla i sej i 3 dagar ungefär..
    svider lite åxå..
    vad kan det vara?
    symptomen påminner om klamydia men jag har bara varit med min sambo
    och han är negativ så är även jag..
    funderar på svamp åxå.. Har provat en pevarylkur men tyckte inte att det hjälpte i längden..
    Är det nån som har nått bra råd?vad kan det vara? Är inte så sugen att gå till min bm ,var kan man annars gå och få hjälp?

• Svar på tråden kliar och svider flera dagar efter samlag..
  • dutten

Låter som om du har fel på ph-värdet i moffan...kan vara svamp..kan vara så att du inte är tillräckligt blöt vid samlag och då saver slemhinnorna...

Prova med att lufta mycket ...ingen tvål...kanske filmjölk?
    Går det inte över sök hjälåp..

duttehn

• DaCiss

Jag vet inte om symtomen kan hålla på sån länge utav latexallergi. men det låter lite som något sånt, eller att de tkan vara något sånt? Jag har bara en överkänslighet mot latex och då kan det svida och klia i underlivet någon timme efter samlag med kondom. Brukar ni köra med det eller med någon sorts naturgummi?

• InaFina

Känner igen det där... Hade besvär i ca 1 år. Sökte hjälp hos 3 olika läkare/olika tillfällen, -men de hittade inget. Fick en remiss till Kvinnokliniken och det första läkaren sa, när hon undersökte mig var: Svamp!!
    Hur kan de andra läkarna ha missat det?
    Jag fick en dunderkur med tabletter som man skulle ta en gång i veckan. Blev ganska snabbt frisk. Kan ibland känna av symptomen, men kan då hinna stoppa det med pevaryl.

• Ylle

om du är gravid så är slemhinnorna känsligare... undivk att tvätta dig med tvål och smörj utanpå med apotekets intimcreme. jätteskönt!

• Paincake

Massa bra saker har sagts, men om det "bara" är slemhinnorna som är sönderskavda kan ni försöka använda glidmedel.
    Men det bästa är väl att gå till gyn för att få det undersökt.
    Lycka till!

• systernegativ

nej, om det är en irritation ska ni inte ha sex över huvud taget tills det har läkt ut, för annars undergräver ni bara situationen ytterligare och banar väg för vestibulit och annat elände. gå till gynekologen och få en ordentlig undersökning för att ta reda på om det föreligger fysisk sjukdom bakom det hela, och få rätt behandling. behandla inte själv med pevaryl eller liknande utan att ha fått konstaterat att det verkligen är svamp du lider av. be gynekologen ta en odling så du får konstaterat vad det är för typ av svamp du lider av så du kan få rätt medicin.

tipsen ovan är bra.

och därtill: använd bomullstrosor och luftiga kläder, undvik syntetmaterial som inte andas. använd inte trosskydd, utan byt hellre underkläder oftare. torka inte ut underlivet med tvål och överdriven vattentvätt, använd en mild tvättolja (apoteket har en jättebra intimserie som är helt klart värd sina kronor) och badda underlivet torrt. har du bytt tvättmedel eller sköljmedel - dvs kan det röra sig om en allergi? är det kondomer du reagerar på kanske? eller är det sperman du känner av? har du haft problemen länge, eller har de kommit nyligen? är du gravid?

du behöver inte svara _mig_, men fundera över frågorna i alla fall så kanske ni kan komma på en lösning.

och se för guds skull till att inte ha samlag om du inte är tillräckligt våt och svullen.

ta hand om ditt underliv!

• Anonym

Kan det vara vestibulit (osäker på hur det stavas)?? Kallas också för brinnande vulva.

• Anonym

Jag brukar också få obehag efter sex och brukar numer smörja in mig med Lactal direkt efteråt. Det har gjort att jag inte får problem. Tror att det snarare är någon obalans (för mig då alltså) än svamp, men om det är det senare för dig är canesten mer effektivt än pevaryl

Svar på tråden kliar och svider flera dagar efter samlag..