• Sanniis

Locka håret med plattång?

Ja, hur gör man för att locka håret med en smal plattång? Någon som kan förklara? Tack!

• Svar på tråden Locka håret med plattång?
  • StrawberryGirl

hahaha det hör man väl att man inte kan locka håret med en PLATT tång. Den plattar håret.

• Häxan Jia

Seriöst köp en locktång.... den är ju till för att locka med och en platt tång för att göra håret platt

Är detta en humorgrej?? *nyfiken*

• Napsan

Jo man kan locka med plattång. Eller man kan böja topparna ut eller in. Först börjar man som vanligt med att klämma åt tången från hårroten och sedan drar man hårslingan ut mot toppen samtidigt som man "böjer" järnet antingen inåt eller utåt - beroende på hur man vill att lockarna skall falla. För mej funkar det i alla fall. Tror det beror lite på hurudan plattång man har oxå Lycka till

• Reyngirl

Jepp de går! Använd den som en locktång, alltså snurra håret runt den ena plattan och kläm ihop sen. Man kan nog också snurra ihop en smal slinga hår till en "princess-Leia" kringla och platta den. Mousse, vax eller nått sånt som funkar på ditt hår ska du nog ha i för att lockarna ska "stelna" till och hålla. Du måste nog också spraya varje lock. De beror ju lite på hur stora/små lockar du vill ha.
    De tar nog ett tag innan man kommer på rätt teknik. Har bara sett på TV att man kan göra så här.

• Blackie

Det går visst att locka håret med en smal plattång! Min jobbarkompis brukar göra det med sin. Blir ganska stora fina lockar,lite "hollywood". Jag tror hon bara snurrar upp håret. Bara att prova sig fram.

• hally

Det är klart man kan locka håret med en plattång, går alldeles utmärkt. Fast vill du ha små och massor med lockar i hela håret så är det kanske bättre med en locktång.
    Jag använder inte locktång eftersom mitt hår bara fastnar i dem. Men vill du ha större fina lockar så ta sån enkom olja i håret först(finns jättebra att köpa hos frisörer) och sen är det bara att du liksom snurrar plattången samtidigt som du drar den genom håret.
    Lycka till!

• anjeli

jag gör stora korkskruvar med min plattång (smal GAMA) och det funkar alldeles utmärkt! jag klämmer fast tången runt en slinga närmast hårbotten, sen drar jag plattången ner medans jag vrider/skruvar den innåt (vrider tången runt dens egen axel typ) JÄTTEFINT!

• Sanniis

Hade glömt att jag ställt denna frågan här :)

Tack för era svar! Nu vet jag ungefär hur jag ska göra.

Till er som skrev i början av tråden: Jag har en locktång, men min frisör sa att man kan göra snygga luftga lockar med en smal plattång, så som beskrivits av andra. Så det så!

• minibulan

Jag rullar en slinga runt fingret och sen drar jag ur fingret och sätter tången över. Då blir det sköna slarviga lockar, beroende på hur stor slinga jag tar. superenkelt.

• Duckan74

minibulan, förlåt, men förstår inte hur du menar, kan du förtydliga? Hur sätter du tången över? Skulle vilja prova göra så.

• Duckan74

Kör du in tången i locken och klämmer åt?

• mye

det är väl en vansing skillnad på att böja toppana och locka håret>?!
    minibubblan...viss kan man göra det men då är det ju lättare att sätta upp håret på kvällen i två tre "knutar" när det är fuktigt och sen på morgonen *vips så är man snygg!

Svar på tråden Locka håret med plattång?