• AnnaKotte

Hur slipper jag den hemska smaken och lukten när kokt potatis ska kylas ner?

Potatis som blivit kokt och kyls ned i kylskåpet både smakar och luktar fruktansvärt enligt mig.

Jag ska ha en stor fest och ska göra egen potatissallad. Hur undviker jag smaken och lukten? Potatisen måste ju kokas först...

• Svar på tråden Hur slipper jag den hemska smaken och lukten när kokt potatis ska kylas ner?
  • Fåret Shaun

Låt den svalna på bänken och gör hela salladen innan du ställer in i kylen. Själv har jag hela bänken full med kokt potatis som väntar på att bli sallad.

• tonfisken

Köp färdigkokt potatis.

• lata kocken Johanna

kallspola den!

det är jätteviktigt att kyla snabbt och ABSOLUT INTE låta kallna på bänken

då riskerar man matförgiftning och det vill man ju inte ge hela bekantskapskretsen

• Sofia86

Skär i bitar och blanda med dressing medan potatisen ännu är varm och ställ sen in i kylen. Om du ska ha mejeribaserad dressing kan du blanda med lite olja och vinäger och sen ta den riktiga dressingen senare.

• Josephine

Oj, jag trodde också att man kunde låta potatisen kallna på bänken utan problem.

• lata kocken Johanna

nej alla rotfrukter kan ha sporer av olika clostridier eller bacillusar (Vanliga jordbakterier)

och de överlever kokning - när de sen får möjlighet att växa vid fel temp och i fel miljö så kan de bilda toxiner...

är det bara kokt potatis lixom så är det oftast inga problem - men när det ska bli potatissallad som är mumma för små bakterier så....

• lata kocken Johanna

kan ju bara säga det att många av tipsen som kommit upp här funkar jättebra på små satser eftersom avsvalningen går fort då

men när det är 20portioner så krävs det lite rejälare doningar

så ställ hela grytan i badkaret, duschen eller i en rejäl diskho och spoooola lääääänge (tills potatisen är helt kall inuti)

• Fåret Shaun

Lata kocken johanna: ät då aldrig på liten resturang där det inte finns stora kylrum. Har jobbat inom kök även på nationer och aldrig matförgiftat någon. Självklart ska man inte låta mat stå och svalna på bänken under rötmånaden, men nu är det ingen fara.

• lata kocken Johanna

jo det är fara

de flesta friska vuxna klarar rätt mycket
    men när man jobbar med barn och gamla så är det extremt noga!

det händer ganska många gånger per år att ngn dör pga dålig livsmedelshygien

• lata kocken Johanna

glömde ju

och de största bovarna är just de sporbildande bakterierna

(som clostridium perfringens, clostridium botulinum, bacillus cereus mfl)

• Trynträ

Oj jag har aldrig tänkt på att potatis kan lukta illa. Jag tycker den brukar få en lite sötare smak när den är kall.

Svar på tråden Hur slipper jag den hemska smaken och lukten när kokt potatis ska kylas ner?