• bettyboopan

Depositionsavgifter för att hyra bil i olika länder?

Hade varit jättesnällt om ni vill dela med er här,
    vad är depositionen på de länder ni har varit och hyrt bil?
    När vi var i Frankrike skulle vi hyra bil men så visade sig att depositionen låg på närmre 10.000kr (!!) och då fick vi hoppa över det. Vill inte hamna i samma sits igen, så dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Depositionsavgifter för att hyra bil i olika länder?
  • Karpet

Den ligger nog på något liknande här i Belgien också. Det beror också på vilken bil, vilken firma och hur länge man vill hyr aden.

Fast det är ju pengar man får tillbaka så det spelar ju inte så stor roll. Så länge man inte planerar att sno bilen förstås

• bettyboopan

Absolut, fast jag har inte alltid 10.000kr extra i bakfickan, TYVÄRR

• Karpet

Ha ha ha näe jag går inte heller omkring med 10 000:- i kontanter men på kortet har jag ju det. Det kan hända att det blev sådan hög deposition för att ni inte var fransk också, eller så skulle ni kanske hyra bilen jättelänge.

Vi har också hyrt bil på Mauritius då ville de ha ca 200 sek i deposition. Det var ju inte så farligt

• bettyboopan

puttar!

Just nu framförallt intresserad av Grekland, Spanien och Malta.., någon som vet??

• MSI

Vi hyrde bil när vi var nere i Spanien av eurocasacar och allting fungerade utmärkt. Lite strul med att montera bilbarnstolen bara då de hävdade att pga försäkringar etc så fick de inte hjälpa till utan man fick montera stolen själv.

Ingen deposition eller liknande men kräver att kreditkortet är giltigt minst 1 månad längre än till det datum man lämnar tillbaka bilen. Företaget drivs av en svensk

www.eurocasacar.eu/

Sen finns ju även www.economycarrentals.com/default.asp som hamnade bland de med lägst pris på de flesta orterna när Råd och Rön gjorde en undersökning. Men enligt deras sida så tar de ibland en deposition på kreditkortet på 100-300? men maila dem och fråga. De har kontor i Skövde så svenska funkar bra.

• utlandssvenska

Nar vi har hyrt bil i Spanien, Tyskland, USA, Kanada sa har vi alltid varit tvungna att ha kreditkort men de har aldrig gragit nagra pengar fran det forutom kosnaden av sjalva hyrningen.

• ben

Jag har varit med om att Hertz i Tyskland lade en spärr på 12 000 kr ca för 5 dagars uthyrning. Pengarna reserveras på kortet, man ser alltså inte dragningen på kontoutdraget, men det innebär att om du har en kredit på 20 000 kr och hyrbilsfirman reserverar 12 000 kr så kan du bara handla för 8 000 kr innan kortet slår i taket.  Att sen sluträkningen bara blir 4 000 kr hjälper ju inte ifall man får slut på kredit innan bilen lämnats tillbaka. Man skulle ju kunna skaffa ett separat kreditkort bara för depositionen. 

Svar på tråden Depositionsavgifter för att hyra bil i olika länder?