• gummibears

Läragåstol - bra eller dåligt??

Som rubriken säger....bra eller dåligt??????? Fördelar och nackdelar???? Vad kostar en ungefär???

• Svar på tråden Läragåstol - bra eller dåligt??
  • ludicrous

Vår BVCsköterska rekomenderar inte gåstolar pga att dom inte ser sina fötter, vilket behövs för att dom ska lära sig gå :)

* Mamma till Nova 06-01-11 *
  • Min Aida

En ny kostar ca 400-500, men du kan hitta billigare på nätet. Även om de är begagnade så är de rätt ok, för de används inte så länge.

Jag köpte en till min dotter och hon använde den kanske i 4 månader.
    På BVC rek. de inte gåvagn, det är för ryggens skull. Men det beror helt och hållet på hur länge barnet sitter i vagnen.
    Barnet bör i vara i vagnen längre än 15-20 min åt gången, på så sätt så kan de inte belasta ryggen för mycket.
    Jag var väldigt noga med att hon inte var för länge eller för ofta i vagnen.
    Om hon körde omkring i den på morgonen, så gjorde vi något annat på em som gjorde att vi inte behövde använda den.

Men det är faktisktupp till var och en.

Aida min lilla solstråle - mamma älskar dig mest i hela världen!
  • gummibears

Jag har alltid varit lite skeptiska till dom då en del säger att deras barn har lärt sig att gå senare, att dom kommer upp i den nivån för snabbt....osv....
    Anledningen till att jag undrar är för att min mamma tyckte jag skulle köpa en. Min son som snart är 7 månader är väldigt krävande just nu. Gillar inte att vara på golvet någon lång stund utan man ska hålla honom i händerna o gå omkring....och det blir många gånger per dag.

• dreamspell

Finns väl 2 anledningar till att inte ha en:

* Fall&skaderisk om man bor tex i hus med trappa dom kan åka ner för tex. + att dom kommer upp i en rätt bra fart!

*Dom tycker bättre om att gå runt i stolen än att ligga/vara på golvet och träna vilket är viktigt,speciellt när dom ska lära sig krypa/gå. Kanske lär dom sig gå senare

Jag köpte aldrig nån stol till Max, men jag har flera kompisar som har och som säger att det varit "räddningen" då gnälliga, uttråkade barn kan ta sig fram på egen hand och har kul!
    Nästa barn kommer absolut få gåstol här också!!

• Tjohalia

Ang att lära sej gå senare så tror jag dels att det handlar om rätt kort tid, och det kan man ju kanske leva med, (min tös var rätt mycket i sin gåstol och gick redan vid 10 månader) och dels om hur mycket dom är i stolen. Om man hela tiden har bebisen i stolen så drivs den ju inte till att själv försöka ta sej fram, för det krävs det att man får vara på golvet.

• Tjohalia

Kan ju tillägga att vår dotter blev som förvandlad när hon fick sin gåstol, hon älskade den verkligen och var hur nöjd som helst.

• julia81

vår dotter älskade också sin gåstol. Det handlar väl om att använda den med måtta. Hon satt i den max 20 minuter åt gången kanske 2 gånger om dagen. Kan tillägga att hon ålade på golvet vid 6 månader, kröp vid 7 och gick vid 11,5 månader..inte särskilt sent något av det så vitt jag vet

• lucasmama

Vi hade "gåstol" till Lucas och han fullkomligt älskade den.... hade dock inte den för att han på något sätt skulle lära sig gå, utan bara som en kul grej!! Och bara för att man har en "stol" så betyder inte det att man aldrig får ligga på golvet osv., det ena måste inte utesluta det andra..... VARIATION!

• lucasmama

Och förresten vad gör det om barnet inte går tidigt? det är väl ingen tävling??? för eller senare lär dem ju gå

• veruca salt

Heter det verkligen "LÄRAgå-stol"? Jag har alltid bara hört "gå-stol".
    Och det är just vad det varit för min kille. En slags bil som han kunnat springa omkring i, när han fortfarande inte kunde ta sig fram på annat sätt. Han använde sin när han var mellan 5-7 månader ungefär, och tyckte det var superkul.
    Men nog vill inte jag att mitt barn ska lära sig gå så bredbent...

När han var ca 6,5 månader började han krypa så himla bra att han tog sig fram enklare utan gå-stolen. Nu använder vi den aldrig.

Att lära honom att gå med gå-stolen fanns aldrig i mitt huvud.

Svar på tråden Läragåstol - bra eller dåligt??