• elmah

Varför vaknar man alltid när man drömmer att man faller?

Det har hänt mig och flera andra jag har pratat med att de/jag alltid vaknat innan man når marken i drömmen, alltså om man ramlar eller liknande.

Någon har sagt att när man drömmer och når marken så dör man. hmmm

Nån som vet? Har varit i samma situation?

• Svar på tråden Varför vaknar man alltid när man drömmer att man faller?
  • Cia o krabaten

jag vaknar alltid av att jag slår ner huvudet i kudden.
    Måste ha rest upp mig lite i sömnen för att sen "falla handlöst ut över klippkanten" och vaknar då av att kudden tar i

• piixelslyna

Ohja. Jag vaknar nästan varje natt. För mig är det precis när jag har somnat, så faller jag, eller ramlar eller vad som helst. Då vaknar jag i 2 sec sen somnar jag om igen.

• piixelslyna

Cia -> Så vaknar jag oftast. Att man liksom dunkar i huvudet

• Sunna

Jag drömmer ofta att jag ramlar, men vaknar såklart alltid innan jag slår i marken. Konstigt, men i drömmen så vet jag att jag bara drömmer och så tänker jag att; nu måste jag vakna!

• Knyttet Salome

Man vaknar inte alltid.

Jag vet en som slog i marken i drommen nar han fallit typ 8m ner i asfalten, han sa att det tog helvetiskt ont och att han lag kvar lange for att han var sa skadad.

• Angelica80

Kan säga dig att jag har hört så många ggr att om man slår i marken i drömmen o inte vaknar så dör man på riktigt osv. Bulshit. Iaf i mitt fall. jag har drömt så grymt många ggr att jag ramlat från tak och även flygplan. men tro inte att jag vaknar innan jag slår i. NEJ DÅ! Jag drömmer att jag slår i, dör, ser mig själv ligga död, folk kommer springande, jag åker iväg i ambulans/likbil, går på min egen begravning osv. SEN vaknar jag. O flera ggr har det bokstavligen droppat från mina lakan av svett. Det är GRYMT otäckt
    Har inte drömt det så mkt under senare år. men i övre tonåren drömde jag sånt i perioder. Hade tom dödsångest efter drömmarna. Vågade inte ens gå ner för trappan utan att nån gick före med rädsla för att jag skulle ramla o bryta nacken tec.. Jätteotäckt.. Även drömt "död" drömmar då jag blivit skjuten o andra hemskheter. O gått på min begravning MÅNGA ggr... Hua! bara ryser när jag tänker på det nu.

Jag är så ledsen
  • de e bara jag

Kanske så här:

Man vaknar alltid innan man når marken eftersom hjärnan inte kan "veta" hur det känns att "landa"! (om man inte har varit med om en sån olycka förstås).. Då vi drömmer så drömmer vi om sånt som vi kan uppleva å fantisera om t.ex. känslor, olika händelser..osv.

fattar någon hur jag menar???????????? _dålig på att förklara_

• Teskedsmamman

Min förklaring på det hela är att när man börjar "falla" så är själen på väg in i kroppen igen efter en lite "out-of-body-upplevelse"... Därav känslan att man faller...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Angelinas mamma

Jag har hört att man inte kan dö i en dröm.. därav vaknar man inna man nåt marken.
    Händer mig nästan varje natt, precis när jag somnat.

• Angelica80

angelinas mamma: Hur kommer det sig då att jag drömt som jag gjort o tom gått på min egna begravning i drömmen? O inte bara en gång
    Men har man dåligt hjärta kan man säkert dö av såna drömmar. Förvånar mig inte eftersom jag känner mig mer död än levande när jag drömmer dem.

• Ronjah

Det är nog bara en myt det där om att man skulle dö på riktigt om man dör i en dröm, vet flera som dött i en dröm, men dom lever då fortfarande
    Har också hört att om man vaknar med ett ryck, alldeles svettig och hjärtat slår fort fort, så beror det på att man glömt bort att andas, därför säger kroppen till en att vakna för att börja andas igen.. Ingen aning om det stämmer, säkert bara en myt det också!

Svar på tråden Varför vaknar man alltid när man drömmer att man faller?