• sarahrara

kan det vara blodpropp?

Förhoppningsvis så är det väl ingen blodpropp men tänkte ändå fråga er. Under hela dagen idag så har översidan av min vänstra fot varit bortdomnad. Den är också kall och har gjort lite ont ett par ggr under dagen. Känselbortfallet börjar vid ankeln och löper ned ut mot stortån och på översidan av foten. Är gravid i v 9 snart 10. Någon som känt likadant eller har någon teori?

• Svar på tråden kan det vara blodpropp?
  • sarahrara

är inget stort fan av sjukvårdupplysningen, de har varit till mer skada än till nytta för mig..

• smurfpinglan

ehm när jag fick blodproppar fick jag enorm värk i benet sedan hade jag ett stort mörkblått märke, dvs en blodpropp...

• Nettis1975

Symtom

Symtomen varierar från person till person. Blodproppens storlek avgör möjligheten för blodet att finna andra vägar, vilket också kan påverka symtomen.

De vanligaste symtomen är:smärta i hela eller delar av benet svullnad och rodnad benet blir varmt, spänner och kan öka i omfång.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3277

• Anonym (ssk)

Blodpropp brukar ge smärta, rodnad och värmeökning och brukar förekomma oftast på baksidan av vaden. Kanske en nerv som kommit i kläm? Gjort något speciellt som kan ha orsakat detta?

• SannaStina

Jag håller med Aaliyah - man kan nämligen få propp av sin graviditet då så mycket händer i kroppen. Bättre ringa till några man inte riktigt tror på för att åtminstonde höra vad de säger än vänta för länge och få ännu värre problem!

Är det helt omöjligt för dig ringa dem så ring akuten direkt istället då. Eller jourvårdcentralen i din stad - om sådan finns.
    Med sådana symtom är det väl bättre ringa för myclet än för lite?!

• Aaliyah

Jo, med tanke på att man faktiskt kan dö av blodpropp. Även om det inte händer så ofta.

• SannaStina

Många av symtomen ni räknat upp är propp på vensidan. Propp på artärsidan ger kyla och blåaktighet istället men samtidigt gör det förstås mycket ont.
    Blåmärken blir de tnog bara om ett ytligt kärl är involverat. Då brukar man samtidigt känna hela proppen i kärlet

• smurfpinglan

men frågan är ju om man är gravid o plötsligt får blodproppar är det nog bäst att man tar kontakt med läkare o får bukt på skiten, de kan faktiskt hända ohyggliga saker som kan påverka foster o moderkaka. jag skulle ringa omgående

• SannaStina

nervklämmning av någon orsak låter mycket troligt också

• Pillanstjernberg

Jag tycker mer det låter som en nervpåverkan. Det låter inte som propp eftersom du borde haft mycket ont, varit kraftigt svullen, rodnad och värmeökad. Men som Nettis1975 skriver kan ju symtomen vara olika från person till person. Klart att du skall ringa sjukvårdsupplysningen och få råd .

• sarahrara

det gör har gjort ont några ggr i foten och lite vid hälsenan och upp. Ingen värmeökning dock känns foten väldigt kall. Inte gjort nåt speciellt, tagit det lugnt idag. Bara gått en kort promenad.

• sarahrara

tippar också på att nån nerv är i kläm, ingen som har känt likadant nån gång.

• Nettis1975

Jag la in länken till vårdguiden också så man kan läsa mer om det.

Som sagt, symptomen varierar. Själv blev jag hemskickad från akuten med kraftig magkatarr. Ingen provtagning gjordes. Nytt besök 1 vecka senare. Inlagd. Visade sig vara gallsten.

Så man kan nog aldrig utesluta något förräns prover tagits. Sjukvårdsupplysningen var ju inget för dig, ring akuten då. De är ju till för att svara på sådana här frågor. Här är det ju inte säkert att det sitter sjukvårdskunniga personer som kan hjälpa dig med professionella svar. Men flera tycker ju du ska ringa, så ring.

• sarahrara

nån som vet hur man diagnostiserar en blodpropp, ser de det så att säga utanpå eller kan de se det med blodprover eller?

• SannaStina

Främst via lokal undersökning och sedan med hjälp av ultraljud eller att du får en nål i ett kärl nedanför den eventuelle proppen så de kan spruta in ett sorts kontrastmedel och se om det visar på en propp. Men detta är olika från sjukhus till sjukhus vilken variant de gör och enbart om man misstänker att det verkligen är en propp

• sarahrara

tack för alla svar igår, ringde sjukvårdsupplysningen och hon sa att jag skulle ringa igen om det gjorde mer ont eller om foten svullnade. blev röd eller blå. Idag är foten fortfarande bortdomnad....blir inte klok på vad det kan vara!

Svar på tråden kan det vara blodpropp?