• Strawberry3

Kötid-frustrerad!

Vi har nu äntligen tagit oss i kragen och börjat reda ut varför det inte blivit någon bebis (försökt i >2år). Enligt första utredningen fungerar inte min mans spermer (för få, orörliga och missbildade!). När vi fick provsvaret blev vi remitterade till SU i Göteborg för att få hjälp. Väntetiden dit är dock 20-22 måndader, alltså nästan två år. Frustrerad! Hur står man ut? Någon annan som känner som jag?

• Svar på tråden Kötid-frustrerad!
  • Helenas

Ja det är frustrerande och jättejobbigt. Vi har en kötid på ca ett år och gör därför ivf privat nu, dvs vi betalar själva. Känns bättre att göra något än att bara vänta även om det svider i plånboken. Lycka till!

• Strawberry3

Får man fråga ungefär vad det kan tänkas kosta att göra det privat? Har själv inte orkat ta reda på alla fakta ännu...mest varit deppig...men skall rycka upp mig

• Helenas

Ett försök brukar kosta drygt 20000 kr. Vissa kliniker har 3-packspris, vi köpte ett sånt för 45000 (tror jag).

• Helenas

Och du, det är ok att vara deppig. KRAM

• Betty2

Ja du, visst är det jobbigt med all väntetid.
    Som en glad nyhet tror jag dock att kötiden har minskat på SU, så förhoppningsvis behöver du inte vänta så länge som 20-22 månader. Det finns en tråd för de som väntar på IVF på Sahlgrenska, om du läser där (eller frågar) kan du se hur lång väntetiden har blivit för de som nyligen kommit fram i kön.

• sunny79

hatar hatar hatar...det ordet och allt vad det innebär... Tycker att det e det ända vi har fått höra VÄNTA.... vänta på vad? vänta vänta vänta...håller på att bli galen av allt väntande!!!!!!!!!

Ska vi vänta bort hela vårt liv??? Vänta vänta vänta... ja det e precis vad vi gör just nu vi med....vi VÄNTAR!!! *suckar*

• tro hopp kärlek

Vi står också på kö på SU i 2år..har försökt i 2.5år.
    Var frustrerade.

Vi beslutade att gå till Carlanderksa och köpa ETT
    Ivf försök! Det tog 2månader innan man kom dit.en månad med alla mediciner..var lätt!

Sen gjordes ivf:et
    Och det blev ett +!! tänk..vi slipper all väntan.
    Man får bara hoppas att den stannar.

Konsultation 2000kr
    Medicin 1800kr
    Ett IVF 24 000kr

Värt varenda öre..

Ring carlanderksak om ni kan ordna pengar,,man kan ju sätta upp sig på vänte listan! det kostar ju inte!

Värt varenda öre!!!

Lycka till!!

• sunny79

..........om vi ändå hade pengar.......... känns för djävligt att behöva betala för det andra kna få av "misstag"...men men kan förstå att det e värt varenda öre...men man ska ju ha pengarna......

• Snoopy1974

Jag bara undrar... Varför skiljer det sig så mycket i kötid???
    varför kan man inte välja vart man vill göra sitt IVF???
    Vi blev remisserade i december 2005 till RMC i Linköping och har just genomgått IVF och väntar på testdag.

• Anne69

Vet att det är så jobbigt! Själva tyckte vi att det kändes allra bäst att göra något medan man köade och för vår del blev det ett privat IVF + FET. De misslyckades men var ändå en väldigt bra erfarenhet att ha med när vi kom fram i landstingskön och lugnade oss rent själsligen under kötiden

• Betty2

Snoopy1974: Kötiden beror på vilken landsting man tillhör. Så är det med all sjukvård, varje landsting bestämmer över hur pengarna skall fördelas just där osv. Därför kan det bli olika långa köer på olika ställen... (Även antal försök skiljer sig mellan olika landsting, se info på Iris sida www.iris.y.se) Nu finns ju den s.k. vårdgarantin, men tyvärr verkar det vara svårt att få den att gälla IVF-behandlingar...

• mrs coon

Anne69, får man verkligen stå kvar i landstingskön om man gör ett privat försök? Jag har fattat det som så att har man gjort privata försök så har man förkastat sina landstings chanser.. Lite som att välja sida liksom..

• Betty2

mrs coon: Svarar innan Anne69. Ja det får man (åtminstone i mitt landsting: Västra Götaland, och jag tror att det är likadant i resten av Sverige). Om man däremot lyckas få ett barn med hjälp av sina privata försök så förlorar man landstingsförsöken. (Dvs så länge man inte har något gemensamt barn får man stå kvar i landstingskön, även om man gör privata försök under tiden.)

• mrs coon

betty2, aha! Jag hade missat det där att det endast gällde om man lyckades göra en bebis.. En sån liten petitess.. ;-D

Svar på tråden Kötid-frustrerad!