• Tessy

Symptom på borrelia hos hund?! Snabbt svar!!!!

Min mamma tog bort en äckligt stor fästing idag på deras hund. Vi är i södra Frankrike på semester och gick i skogen för 2 dagar sen. Vi hade ingen aning om att det fanns fästingar här. Den var ungefär så stor som ett liten barns tumnagel. Fästingen levde efter borttagandet men jag tyckte att min mamma (som allt visste hur man tog bort en fästing) tryckte med pincetten på kroppen och inte tog tag i mundelarna. Nu undrar jag om det kan ha tryckt in mera gift hos hunden (liten york) och om diarré är vanligt tecken hos djuret på att det är smittat?!

• Svar på tråden Symptom på borrelia hos hund?! Snabbt svar!!!!
  • Tessy

Verkar inte som att diarré är en symptom m a o.

• Flisan79

Mina föräldrars hund hade det...han blev slö och deppig....ville inte äta och låg och såg ynklig ut.

• JessicaåIda

Kanske har ätit något olämpligt eller fått mask.
    Borrelia blir de mer som ovanstående skrivit & ibland även feber.

• Tottling

Borrelia visar sig inte akut utan visar vanligast symtom efter ett par månader, ibland kan det dröja år innan man märker symtom! Däremot kan ju vovven drabbats av en tarminfektion eller liknande. Hör av dig till veterinären så får du råd om kost och ev behandling! Lycka till!!

• emma brolin

hunden kan även bli aggressiv!

• södertälje

När min hund fick borrelia var han fruktansvärt trött,lite stel i lederna när han legat...när vi kom till veterinären och tagit prover och dom konstaterat borellia fick vi även veta att det satt sig på hans njurar.Så han låg inne på Animalen i 2 dagar med penicilin dropp,samt att han fick äta en kur(glömt namnet) i 2 veckor efteråt.Det tog lång tid innan han blev samma hund igen.I dag är han en 8 årig fortfarande valpig gammal man.

• Akinna

Symtomen hos hund med Borrelia visar sig bland annat i form av feber, trötthet och aptitlöshet. Dessutom kan hunden drabbas av hältor. De kan komma och gå, och förflytta sig från ett ben till ett annat. Vinglighet och förlamningar i ansiktsnerven kan också drabba hunden. Sjukdomen kan bli kronisk med förändringar i bland annat leder, hjärnhinnor och njurar, det vill säga i de vävnader som angripits.

Borrelia behandlas med penicillin i tidigt stadium, tetracykliner i sent stadium. Kommer hunden under antibiotika behandling i tid kan man undvika ett utdraget sjukdomsförlopp med bestående skador.

källa: www.eldars.it/swkk/fasting.htm

Svar på tråden Symptom på borrelia hos hund?! Snabbt svar!!!!