• SaraLee

Hjälp finns det någon som vet någonting om datortomografi och amning?

Hej, jag undrar om det finns någon som kan svara på om strålningen efter en datortomografi går ur bröstmjölken automatiskt efter en viss tid eller måste man pumpa?
    Om man måste pumpa, hur mycket är det en viss mängd man måste få ut då eller?
    Hur lång tid måste det gå innan man kan amma efteråt?
    Hoppas att det finns någon av er som vet...
    Kram

• Svar på tråden Hjälp finns det någon som vet någonting om datortomografi och amning?
  • kixan

bra fråga. Prata med din läkare tycker jag, dom borde ju veta!

• SaraLee

Ja kixan, problemet är att det inte riktigt finns tid till det!

• kixan

Men vadå? Du ska väl träffa läkaren innan du gör datortomografin? Då kan du ju fråga då.

• Kattiz

men som sagt hör ALLTID med läkaren som gör undersökningen eller be hnm höra med barnläkare. Barium finns ofta i kontrastmedlet och det är ju ok..men som sagt kontrollera alltid men enligt länkarna ska det inte vara nåt problem alls...

• SaraLee

Supertack för din vilja att hjälpa mig Kattiz!
    Jag skall ju få en spruta verkar det som och vad jag förstår så är det en del som får en sörja att dricka istället beroende på vad som skall undersökas. Har det någon betydelse för amningen tro? Om kontrastmedlet fås oralt eller via injektion?
    Kommer jag att gå runt och vara radioaktiv hela dagen eller *S*?
    Förlåt, jag är bara så orolig över detta och vad det innebär...

• gamma

Hej!

Fråga läkare/sjuksköterska när du kommer för undersökningen. Läste tidigare ikväll en artikel där man angav att man inte skall amma under 10 timmar efter att ha fått ett kontrastmedel som heter Optiray. Det finns dock många olika kontrastmedel med olika egenskaper på marknaden.

Själva röntgenstrålningen som du får i samband med undersökningen finns inte kvar i kroppen efteråt, utan det är just kontrastmedlet som måste brytas ner innan du kan amma efter underöskningen (om medlet går över i bröstmjölken, annars är det inget problem).

Lycka till!

• SaraLee

Tack gamma men hur bryts det ned, måste jag pumpa ut det första eller försvinner det av sig själv efter tio timmar?

• kixan

Jag tycker inte jag förtjänade ett sånt otrevligt svar av dig, jag försökte bara hjälpa dig när ingen annan svarade.

• SaraLee

Kixan, om du tog illa upp av vad jag skrev till dig ber jag om ursäkt!
    Personligen så hoppas jag att du förstår att om jag hade haft möjlighet så hade jag frågat expertis gällande detta!
    Nu fanns/finns inte den möjligheten i detta fall, därför vände jag mig till FL som ett litet "sista hopp" om att NÅGON kanske visste?
    Jag är inte så bra på datorer och att "söka" på nätet, därför blev jag väldigt tacksam när Kattiz hade lämnat tips på länkar!!!

• kixan

Okej, du lät så himla sur bara..
    Ibland är det faktiskt så att folk frågar här i första hand, när det egentligen kanske varit bättre att konsultera en läkare, så man vet ju aldrig.
    Tur att du fick bra svar till sist iaf.

• Texas29

Hej! Jag ska på röntgen med kontrastvätska i nästa vecka och till mig har man sagt att jag inte får amma på ett dygn efter undersökningen - jag ska helst pumpa ut nu innan så att jag har till min lilla flicka, men det blir lite jobbigt så jag kommer att ge henne lite ersättning också under det dygnet. Jag frågade på BVC och där tyvckte dem att jag kunde göra så. Hoppas detta kunde vara till lite hjälp ;)

• SaraLee

Hej, ville bara säga att jag har gjort datortomografin nu och att vad gäller amningen så beror det på hur gammal bebisen är bland annat.
    I mitt fall med sonen på sju månader och med min röntgen så sa de att jag skulle pumpa ut tre gånger (amningstillfällen) på vardera bröst, vänta i minst tio timmar innan jag ammade honom igen plus att det var jätteviktigt att dricka mycket för då går det ju snabbare ur kroppen eftersom att man kissar ut kontrastmedlet..
    Jag skrev detta ifall att någon mer var nyfiken på svaret på min fråga!
    Kram

Svar på tråden Hjälp finns det någon som vet någonting om datortomografi och amning?