• piffan

Kurdisk mat,hjälp med recept

Jag behöver hjälp med några enkla kurdiska recept.
    Jag är kass på att söka på nätet så därför säker jag hjälp här på fl
    Enkelt o gott ska det va.
    Har ni några recept eller några länkar som kan hjälpa mig?

//M

• Svar på tråden Kurdisk mat,hjälp med recept
  • Frishta

JAg har några recept, har aldrig gjort dem själv så jag vet inte hur de smakar. Ska bara leta upp dem.

• Frishta

Lahmacun

PORTIONER: 6 stycken
    TID: 60 minuter

INGREDIENSER:
    DEG:
    *3 dl ljummet vatten
    *25 g jäst
    *1 tsk salt
    *6-7 dl vetemjöl
    FYLLNING:
    *400 g lammfärs
    *1 1/2 msk tomatpuré
    *1 1/2 tsk salt
    *peppar från kvarn
    *2 medelstora gula lökar
    *2 medelstora skalade och urkärnade tomater
    *1/2 röd paprika
    *1/2 grön paprika
    *1 liten stark chilifrukt
    *2 medelstora klyftor vitlök
    *2 1/2 dl hackad bladpersilja
    *2 dl hackad färsk mynta
    *3-4 kvistar timjan eller 1 tsk torkad

SÅ GÖR DU:
    Blanda fingervarmt vatten med jästen. Rör i mjöl och salt och arbeta degen. Låt den jäsa i bunken cirka 30 minuter.
    Sätt ugnen på 250 grader. Blanda lammfärs, tomatpuré, salt och peppar i en bunke. Finhacka alla grönsakerna - vitlöken kan pressas - och örterna och tillsätt till färsen. Blanda väl och ställ den kallt i en halvtimme. Provstek gärna en klick för att kolla sälta och kryddning.
    Dela degen i 6 bitar och kavla ut dem tunt, två i taget till varje plåt. Bred ut en handfull av färsen i ett tunt, jämnt lager på den utkavlade degen. Grädda i övre delen av ugnen. Kanterna ska ha gyllenbrun färg, det tar 8-10 minuter.

Lahmacun kan ätas med kniv och gaffel på tallrik med rödlökssalladen. Eller servera den som kurder brukar: Lägg rödlökssallad, mynta, persilja och rucola på; rulla ihop och bit.

• Frishta

Kurdisk lammgryta med torkade aprikoser

INGREDIENSER:
    *250 gr torkade aprikoser
    *250 gr lammkött
    *2 msk matolja
    *0,5 tsk citronsyra
    *100 gr russin
    *1 msk vetemjöl
    *1 liter vatten

SÅ GÖR DU:
    Skölj och blötlägg aprikoserna i kallt vatten i en halvtimme. Skär köttet i små bitar. Upphetta olja i en kastrull och fräs köttet cirka tio minuter. Häll i vattnet och tillsätt aprikoser, russin, mjöl och citronsyra. Rör om och låt puttra i 40-45 minuter under lock.

Servera med ris eller sawar och sallad.

• Frishta

Mrishko brjani (kyckling med ris)

PORTIONER: 2 stycken

INGREDIENSER:
    *2 kycklingfile (beroende på hur mycket man vill ha)
    *2 dl ris
    *2 dl vatten
    *1/2 dl russin
    *1 burk champinjoner
    *1/2 dl mandel
    *2 st potatisar
    *2 tsk salt
    *2 tsk svart peppar
    *2 tsk kanel

SÅ GÖR DU:Koka upp kycklingen o dela upp det i små bitar ca 2 cm långa. Skala och dela potatisen i små delar under tiden ,sen ska du fritera det i olja tills den får brun färg. Fritera russinen i 2min. Fritera champinjonerna i 2min. Koka upp mandeln tills det blir lätt att ta bort skalet (ca 3min)och fritera den till den får brun färg. Ta en medelstor gryta (så man kan få plats med alla sakerna). Lägg det på plattan med tre msk matolja i och värm upp det i några min ta bort grytan från spisen, när den har svalnat så ska du hälla i vattnet, salten, pepparn och kanelen, låt det koka under lock. När den har kokat färdig så ska du lägga i riset, när vattnet är slut i grytan så ska du sätta spisen på svag värme i 10min.
    När riset blir klar så ska du blanda i hop allting och servera det med grekisk sallad.

• Frishta

Nîsk

INGREDIENSER:
    *Röda linser
    *vatten
    *2 dl ris (skall läggas i varmt vatten i förväg, stå upp till 1 timme)
    *3 pressade vitlök
    *1 köttbuljong
    *salt
    *olja
    *timjan
    *paprikakrydda/allround kryddan

SÅ GÖR DU:Fyll vatten till hälften i en lagom stor kastrull och sätt den på spisen. Skölj linserna och häll de i kastrullen. Låt det koka, ta bort skummet emellanåt. Sänk värmen då det börjat koka, häll i riset. Och låt det koka tills riset och linserna har blivit helt mjuka och sönderdelade - ungefär 10-20 minuter. Lägg i en köttbuljong, och stoppa i den pressade vitlöken och salt. Låt det nu stå kokandes ett bra tag. Samtidigt värmer du olja i en liten kastrull och tillsätter lite timjan och paprikakrydda. Häll sedan detta i linskastrullen.
    Blir soppan för tjock - koka lite vatten och häll i det.

• Frishta

Rödlökssallad

TID: 30 minuter

INGREDIENSER:
    *2 medelstora rödlökar
    *1 röd paprika
    *60 g rättika
    *1 dl hackad bladpersilja
    *1 dl hackad färsk mynta
    *ev 1/2 tsk sumak (en röd, syrlig krydda, finns i många utländska affärer)
    *1/2 citron
    *salt
    *peppar

SÅ GÖR DU:Skär lök, rättika och paprika i tunna skivor. Skölj löken under kallt vatten i cirka två minuter och låt rinna av. Det får lökens lite söta smak att framträda. Blanda försiktigt med persilja, mynta och sumak. Pressa citron över, salta och peppra efter smak.

Salladen, som är lite syrlig, passar till lahmacun (lammfärs på deg) och till grillade kött- och kycklingrätter.

• Frishta

Ja, det var dem jag hade. Nu blev jag sugen på mrishko brjani, undrar om man skulle testa laga det.

Varför vill du just ha kurdiska recept? Har du ätit kurdisk mat förr?

• piffan

Frishta:
    Tack så mycket för recepten.
    Vi har besök här o jag vill överraska lite med en matträtt som kommer från hans hemland.

• Frishta

Okej, vilken fin tanke.
    Får du tag på några andra recept så får du gärna dela med dem till mig.

• AnnaK

Här har du kfta
    - en deg av krossade vete, fylls med tillagad köttfärs forma till bollar och friteras.
    Ca 20 bollar
    250g lammfärs
    1stora riven lök
    1dl fin hackade bladpersilja
    1/2 tsk malen kryddpeppar
    1tsk koriander
    1 msk edessapeppar salt

SHIR-E GERM (varm mjölk)
    2 portioner

2 glas mjölk
    3 st sockerbitar, gärna råsocker.
    Tillagning: Koka upp mjölken, tillsätt sockret, blanda och häll i ett glas. Låt svalna tills det blir en »hinna« på ytan.

MEHIR (yoghurtsoppa)
    4 portioner

1 liter yoghurt
    2 dl vatten
    2 dl kokt skalat helt vete
    1 dl kokta kikärter
    2 msk vetemjöl
    1 ägg
    1 nypa färsk mynta
    olivolja, smör, salt och krossad röd chili
    Tillagning: Blanda yoghurt med vatten, låt den koka upp. Tillsätt skalat helt vete, kokta kikärter, red av med vetemjöl och ägg och rör ordentligt. Tillsätt finhackad mynta, olivolja och smält smör efter tycke. Smaka av med salt och krossad röd chili. Servera med
    nybakat bröd.

DERMANE BAPÊSHÊ (kryddad varm mjölk)
    Betyder förkylningsmedicin.

1 portion

1 glas mjölk
    0,5 tsk hel kummin
    några korn hel svartpeppar
    Tillagning: Koka upp mjölken, tillsätt kryddorna och rör om. Sila bort kryddorna och drick helst ångande varm i glas

BEKIR´S KURDISKA OST.

Värm upp mjölken till 38 °
    Tillsätt ostlöpe och mängden står på flaskan som man köper på Apoteket.
    Täck över den varma mjölken med något tjockt tyg så att mjölken hålls varm.
    Efter ca 10 timmar hälls mjölken genom en tygsil och pressas sedan mellan två brädor och en tung sten placeras ovanpå.
    Efter ca 12 timmar i press är osten klar.

• Cychwyn

BEKIR´S KURDISKA OST.

Hur säker är du på att detta är kurdiskt? Om det är översatt från engelska kan de ha översatt "Curd cheese" (Ostmassa) med kurdisk ost. Bara nyfiken, lovar.

Svar på tråden Kurdisk mat,hjälp med recept